Jump to content

Bars and tone

marg

Recommended Posts

Hej Funderar över funktionen Bars and tone i Adobe Premier Pro. Använder man den som en referens till de klipp man lägger till?

Jag har även hittat en "colour bar" i min kamera. Kan jag lägga in den i min film och isåfall hur?

tacksam för svar!

Använd bars & tone från Premier och strunta i funktionen i kameran! om du inte vill kolla så att det funkar rätt med bild innan inspelning eller så. Men om du skall lägga ut din film på master band så kan du lägga bars & tone i valfri tid ibörjan av bandet sen svart ruta och sen film. Så vet man när man sätter igång bandet att bild och ljud funkar korekt!

• 4 months later...

Hoj, det här med Bars and tone...vad är tonen till?? får mina egna ljud jag lägger till inte överstiga den tonen?

Jag gjorde en sån i premiere pro och då hamnar ljudet på -12??? mitt högsta ljud lägger sig på 0...om jag har högre än noll blir det rött i mixern :s?? jag fattar inte :

-12 dB är en referensnivå, premiere har lite annorlunda mätning än analog proffsutrustning, i korthet kan man säga att 0 på ett mixerbord är ungefär -18 på de digitala mätare som premier mfl program använder.

Orsaken till att den är -12 är för att det ska finnas overhead för ev. ljud som ska ligga högre eller transienter som kan ligga i ljudspåret.

Så ja, egentligen ska man INTE ligga runt 0 på digitala mätare eftersom det är väldigt nära clip.