Gå till innehåll

Undervisning för barnskådesspelare


Recommended Posts

Hej!

Någon som har koll på hur det fungerar med skolan om en 7-åring får en roll i en långfilm där hen behöver vara på set under en längre period?

Får barnet ledigt från skolan? Har barnet rätt att vara ledig? Kan detta variera på skola/kommun?
Får barnet undervisning på plats?

Någon som vet hur detta fungerar praktiskt? Jag menar det är skolplikt i Sverige men barn är ju med i långfilmer hela tiden?

Mvh

Mamma

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag saknar koll på detaljerna, men utgå från att skolstadgan står över privat avtal.
I de fall då barn under längre tid måste vara borta från skolan så tror jag att man fixar undervisning under inspelningstiden. Men om föräldrarna eller filmbolaget betalar, det vet jag ej.
Du kan prova att fråga på barnets skola. Generellt sett skulle jag utgå från att ju bättre barnet presterat i skolan, desto mindre bekymrar sig barnets lärare för frånvaro. Samtidigt inser jag att det finns nog lärare som längtar efter att slippa busfrön.
Du kan fråga fackförbund. Om inspelning ska pågå länge så finns det ju anledning för barnet att gå med i facket.
Och hur lång frånvaro gäller det? Att spela in tar ofta inte så fruktansvärt lång tid. Att varje minut färdigredigerad film kostat en timme frånvaro för barnet kan nog vara rimligt. Så en långfilm borde betyda max en månads frånvaro. Man kanske rentav spelar in samtliga barnens scener på helger och lovdagar.
 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...