Gå till innehåll

16:9 funkar bränt som dvd i premiere, men inte som windows media file...


Guldragge

Recommended Posts

Hej!

 

Jag använder mig av Premiere Pro 1.5.

Om jag bränner en dvd (som jag spelat in i 16:9 läge i cammen) så får jag ett snyggt resultat som det skall se ut, alltså med sorgekanter upptill och nedtill. Men om jag tar samma projekt och skapar en film från Adobe Media Encoder och skapar en WMA9 film så tar den bort sorgekanterna och drar ut filmen till fula 4:3, groteskt! Hur skapar jag en korrekt film som har kvar 16:9 inställningen? Filmen jag gör är cirka 3 minuter lång och jag vill få en fil som är runt 10-15 mb för att kunna ha den på Nätet....

 

Tacksam för svar!

 

Mvh / Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

När du är inne i Adobe Media Encoder och väljer ett preset, tex WMV PAL download 1024 skall du klicka på Audiences och under Basic Video Settings ändra Pixel Aspect Ratio till D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422) eller till Same As Project.

 

Jag har inte något 16:9-material att testa på men jag är ganska säker på att det är där du måste ändra. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge: Borde definitivt vara där man ändrar eftersom alternativen ser ut som de gör där. Testade men fick ingen skillnad. Kollade igen på inställningarna på samma ställe och så ser man att trots man ändrar till "same as project" alternativt till 16:9 så står det ändå kvar en upplösning nedanför som ger förhållandet 4:3 vilket ju är det jag inte vill ha. Testar nu att ha kvar bredden 384, men sänka pixelhöjden till 216 vilket ger förhållandet 1,77 vilket e samma som för 16:9.....ehum, det kanske blir helt uppfuckat...man får se:)

 

Tack igen för bra svar

 

Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Grrr.

 

Får det ändå inte att funka, fattar inte vad det kan vara. Tänkte att det kanske var min winamp som fuckade till det, men det ser likadant ut i andra spelare.

Tips?

Nån som vet nåt bra program för att konvertera ett dvd projekt / alternativt en okomprimerat avi-film till windows media (wmv)?

 

Konstigt nog ser videon korrekt ut om man konverterar den till Real Media....men det känns litet fel att förutsätta att folk ute på Nätet har Real Player installerat, det verkar en smula off?

 

Cheers / Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Är filmen du editerar i avi-format?

 

I Premiere Pro, markera den film du editerar i Project Window. Bredvid tumnageln där du kan se filmen, vad står det där?

 

I Premiere Pro, gå till Project > Project Settings > General. Vad står det i fälten Frame Size, alla siffror från vänster till höger (typ 720 576 4:3)? Och vad står det under Pixel Aspect Ratio?

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Aloha!

 

Om jag går till Project > Project Settings > General.

så har jag siffrorna Frame Size 720 * 576 16:9

 

Sen har jag D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1,422)

 

Fattar inte det där med 720 * 576, det är ju ett förhållande på 1,25

Medans 16:9 är 1,777

Och 4:3 är 1,333

 

Så enligt detta ligger ju inställningarna närmare vanligt gammeldags TV format, 4:3.

Men det konstiga är ju att när jag skall bygga en film av mitt ihopklippta material (från okomprimerade avi-filer) och väljer att skapa en DVD så får jag den ju i perfekt 16:9 format utan felaktigt korrigerade proportioner eller nåt.

Samma sak om jag kör media encodern och kör en svcd, eller för den delen en vcd. Likaså om jag gör en Real Player video av den.....men det blir alltså fuck shit up om jag skall göra en wmv av den.

Men nu känns det ändå lugnt för där videon skulle ligga på Nätet dög det visst med Real Player-formatet....så jag skall inte plåga med mer babbel....har bara litet svårt att släppa såna här frustrerande prylar när de väl dykt upp!

 

Tack och bock att du kikade på mitt problem!

Är fortfarande skitglad för den där strålande länken om hur man blurrade ansikten på folk....det var en rätt omständig men lärorik lektion!

 

Cheers

Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag också ville se var egenskaperna för den film du editerar. Det som står till höger om tumnageln alltså:

http://members.chello.se/averdahl/example/a.jpg

 

Jag är ingen hejare på 16:9 men det som iaf skiljer i Premiere Pro är pixelproportionerna och inte storleken på bilden. 4:3 samt 16:9 är 720x576 i PAL.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Guldragge]Det står Movie, 720 x 576 (1,422)[/citat]

Hej!

 

Ja, allting ser ju rätt ut, men jag kom att tänka på när du nämer att du i Adobe Media Encoder ställer bilden till 384x216, ändrar du den inställningen via Scale i Post Encoding Tasks eller gör du det under Audiences?

 

Hursomhelst, att ändra en 720x576 till 384x216 ger ju fel förhållande efterssom 16:9-bilden i Premiere Pro är 720x576 och resultatet blir dåligt. (384x288 eller 288x216 blir korrekt.) Ändra Scale i Post Encoding Tasks tycker jag är bäst om man kryssar i rutan Constrain Properties så behålls filmens förhållanden automatiskt.

 

Jag är inte hemma alls på 16:9 så nu har jag nog inga mer ideér kvar... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...