Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har hört massa folk snacka om Programmet Adobe premier pro 1.5 men sen när jag har letat runt lite så har jag hittat program som heter Adobe premiere pro 7.0 :S vad är skillnaden på dessa? Vilket är bäst? Hur mycket kostar de? Finns det något bättre program? :)

Tack på förhand

Posted

adobe premiere pro 1,5 existerar inte, det heter bara adobe premiere 1,5

adobe premiere pro är samma sak som adobe premiere 7,0 och är en uppdatering på adobe premiere 1,5 (alltås bättre...enligt de flesta iaf)

Personligen tycker jag adobe premiere pro är ett väldigt bra program, om du är helt nybörjare kanske du borde börja med windows movie maker eller liknande men om du vet ungfär hur allt funkar ska det nog inte vara några problem. Priser har jag inte den blekasteom:)

Posted

[citat=Usarpe89]adobe premiere pro 1,5 existerar inte, det heter bara adobe premiere 1,5

adobe premiere pro är samma sak som adobe premiere 7,0 och är en uppdatering på adobe premiere 1,5 (alltås bättre...enligt de flesta iaf)[/citat]

Off topic: Där har du helt fel. Premiere Pro 1.5 existerar: Adobe Premiere Pro 1.5

Och att Premiere Pro 7.0 är en uppdatering av Premiere Pro 1.5 är likaså det helt fel. Premiere Pro 1.5 är den senaste versionen.

/Roger

Posted

[citat=Usarpe89]Jasså är det en senare veriation av adobe premiere pro? eller är jag bara allmänt dum i huvvet och fel informerad? :)[/citat]

Lite felinformerad bara! :)

Den "sista" versionen av Premiere var Premiere 6.5. Sedan skrev Adobe om programkoden och döpte om programmet till Premiere Pro 1.0. (Fastän i programmet står det både 7.0 och 1.0. Förvirringen ang 7.0 och 1.0 berodde på dålig internkommunikation hos Adobe.) 18 månader senare kom nästa version, Premiere Pro 1.5. Och någon månad senare släpptes uppdateringen som uppdaterar Premiere Pro 1.5 till 1.5.1.

Att dom döpte om Premiere till Premiere Pro tycker jag själv är lite löjligt. I dag skall ju nästan allting heta något med Pro eller Professional i slutet. Snart får man väl säga: "Hej, jag skule vilja ha Expressen Professional och ett paket Marlboro Pro samt ett paket Extra Professional, tack!" ;)

/Roger

Posted

[citat=ejje]...vad är skillnaden på dessa? Vilket är bäst? Hur mycket kostar de? Finns det något bättre program? :)[/citat]

Skillnaden mellan 1.0 och 1.5/1.5.1 är mest buggfixar samt en del nya funktioner, dock ingenting revolutionerande förutom stöd för HDV. 1.5/1.5.1 är framförallt mer stabilt och kraschar inte lika ofta som 1.0. När 1.0 kraschar så förstör den ofta projectfilerna och har man inte tagit säkerhetskopior på dom så kan man förlora massor av arbete.

Passa på att köpa en bundlad version, dvs ett paket med tex ett firewirekort som innehåller Adobe Premiere Pro 1.5, Adobe Encore DVD 1.5 samt Adobe Audition 1.5. Då får du alla program till ett mycket bra pris! Här hittar du ett prisvärt paket: http://www.scandinavianphoto.se/?579090

Adobe skall dock sluta sälja bundlade versioner säger dom så snart är dom borta från butikshyllorna.

Om det finns bättre program? Det beror ju på lite vad man tycker själv, en del tycker att AVID är bättre och vissa hävdar motsatsen. Det gäller att prova sig fram och testa, dom flesta program kan man ladda ner testversioner av så man kan testa och se vilket man gillar bäst och vilket som ger en det man vill ha.

/Roger