Ubbe Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Hej på er! Påverkar ND-filtret i Sony PD150 upplösningen? Är det elektroniskt såsom Gain? Eller är det helt upplösningsneutralt? Jag undrar också hur ni får bra bilder med vita föremål/kläder i sommarsol. Det är ju omöjligt att få det outfrätt. Hur mycket zebra brukar ni tillåta i bilden? Kör ni med 70 eller 100-zebrat? (på PD 150 finns dessa två inställningar) Min erfarenhet är att om jag ska ta bort all zebra så blir bilden för mörk och därmed grynig. Mvh Ubbe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasEklöf Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 ND-filter är endast ett gråfilter och det påverkar inte upplösningen. Jag brukar köra på 70% zebra, då om man filmar ett ansikte ska pannan och kindben och näs och haktipp ha lite zebra på sig, det brukar bli bra bilder då. Vitt är annars svårt att filma med DV speciellt i starkt solljus. Du kanske kan prova att köra med 100% zebra och blända ner så det vita området inte blir fullt av zebra. Men det är ju en balansgång, man vill ju att vitt ska vara vitt... lycka till 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts