Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej jag har nyligen köpt en ny minidv kamera.

Den filmar i 1024 punkters bredd i widescreen (använder större del av chippet än vid 4:3).

Jag försöker att göra ett en widescreen dvd med Premiere Pro 1.5 och adobe encore men Presets för widescreen i PP har upplösningen (Frame size: 720h 576v (1.422)).

Detta är ju inte widescreen, även när jag tittar på infon om filmen i PP så säger den 720x576p.

Hur skall man göra en äkta widescreen DVD utan förlust av kvalite

Posted

Ingen aning om hur du använder den högre upplösningen horisontellt. Det finns en patch till PPro (v. 1.5.1) som ger HDV-stöd, men det kräver ju speciella HDV-kameror, antar jag.

Posted

[citat=stgre]Jag har den installerad men det är som sagt för HD kameror.[/citat]

Det kanske är lite av en säljbluff. Du kan bara utnyttja den extra upplösningen så länge du inte redigerar med dator, då är du fortfarande låst vid 720*576. Någon annan här borde veta mer?

Jag har Googlat runt utan att hitta något med substans...

Posted

[citat=Ior][citat=stgre]Jag har den installerad men det är som sagt för HD kameror.[/citat]

Det kanske är lite av en säljbluff. Du kan bara utnyttja den extra upplösningen så länge du inte redigerar med dator[/citat]

Så kanske det är.

När man exporterar till ex. vmw (för internet) vad skall man välja för upplösning

är det bredd x 1,4 eller 1,78

Posted

[citat=stgre]Hej jag har nyligen köpt en ny minidv kamera.

Den filmar i 1024 punkters bredd i widescreen (använder större del av chippet än vid 4:3).[/citat]

Det där stämmer inte, i square pixlar menat kanske. Men den faktiska upplösningen är alltid 720x576 i PAL. Däremot om du filmar i "äkta" 16:9 har du en pixel aspect ratio på 1.422x1 vilket ger dig i faktiska pixlar (720*1.422=)1024x(576*1=)576. Dock har du alltid en begränsning av DV-avi med 720 pixlar bred och 576 hög slutbild.

Tror du råkat ut för ett försäljarknep eller helt enkelt missförstått hela grejen. Vad var det för kamera du köpte, och var?

Posted

[citat=digitalaflaesk][citat=stgre]Hej jag har nyligen köpt en ny minidv kamera.

Den filmar i 1024 punkters bredd i widescreen (använder större del av chippet än vid 4:3).[/citat]

Tror du råkat ut för ett försäljarknep eller helt enkelt missförstått hela grejen. Vad var det för kamera du köpte, och var?[/citat]

Det är en Canon MVX330i att den skall filma i 1024 punkter har jag hört av diverse olika handlare samt jämfört med sony's motsvarande http://www.sony.se/PageView.do?site=odw_sv_SE&page=ProductCategoryHomeWithArticleFirstSection&article=1101282477311&section=sv_SE_Products&productcategory=%2FCamcorder%2FCAM+MiniDV

Canon själva har jag inte fått något svar på vad den filmar i för upplösning.

En fråga till hur får man bort interlace "strecken" eller vad det kallas se filmen.

http://www.grenliden.se/Filmer/Film/Niklas_Emil.wmv

Posted

Det där är en helt vanlig amatör-DV-kamera som filmar i 720x576. Läs igenom mitt inlägg igen angående pixel aspect ratio eller sök på google så kanske du förstår.

Du får bort "strecken" genom att använda en metod som kallas för de-interlacing.

Posted

OK tack för förklaringen jag tror jag förstår.

Om jag då vill exportera till DVD (Widescreen) skall jag välja

Video settings:

video stream type: DVD

frame size: 720 x 576

frame rate: 25.000

aspect ratio: 16:9 Display

Blir det rätt då som på en riktig widwscreen dvd film.

Om jag vill göra en film för internet skall jag då ha dessa inställningar

Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422)

Frame Width [pixels]: 455

Frame Height [pixels]: 320

eller

Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422)

Frame Width [pixels]: 400

Frame Height [pixels]: 320