e93mw Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Jag har rätt nyligen sett filmerna "Rufus" och "Rufus pappa" av Henrik Möller. Dessa två filmer är bland det läskigaste jag sett. Jag har svårt att förklara det, men de slår an en ton som får mig att rysa (på ett behagligt sätt). Är det någon annan som sett Rufusfilmerna och har nåt kul att säga om dem? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
max lauritzen Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Henrik Möller är väldigt populär inom subkulturen "nollbudget". Hans filmer, såsom Nobellvägen, Ragnars problem, Ragnars defekt är mörka, skitiga, ångestladdade och direkt motbjudande (syftar då på Ragnar-filmerna, som innehåller utklipp från porrtidningar). Vissa av hans filmer är roliga, iaf bitvis, men det är lite för mycket ångest för min smak. Men första meningen i Ragnars problem har dock bitit sig fast på hjärnan: "Ragnar var en råsa jäävla kanin" (på skånska) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted May 21, 2005 Author Share Posted May 21, 2005 Ångest var ordet... han är en märklig hybrid av Ingmar Bergman och Johan Hagelbäck... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Henrik Möller är väldigt interessant som animatör, han lyckas att driva den skruvad humor tillräckligt långt så att man sitter där, skruvar på sig, vet inte om man ska skratta eller gråta. Ångest upp över huvudet och Sveriges kanske mest intressanta berättarröst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 [citat=Spangelish Bob] Ångest upp över huvudet och Sveriges kanske mest intressanta berättarröst.[/citat] Exakt. Det är nån slags blandning av skånska och småländska som han gläfser fram. Helt oslagbart. Kan du tipsa om nåt annat av Möller än Rufusfilmerna som man bör se? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spangelish Bob Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Den Möller-film som var min introduktion till hans skapande var Ångesthunden, den kanske inte är hans bästa men gillar man Möller gillar man Ångesthunden, den väckte allafall mitt intresse för hans filmer. Möllers stora verk är dock Ångestmiljonären, en lite längre film som klockar in på en halvtimme. I den film finns allt som kännetäcknar Möller, fast finslipat och i längre format. Sen finns ju också Nobellvägen som väckte en del uppståndelse i Malmö vid premiären, den har jag dock inte sett. Du kan ju alltid besöka hans hemsida (http://www.geocities.com/mollerfilm) om du vill veta mer om honom. Jag har dock ingen aning om vart man kan få tag på hans filmer nuförtiden (länkarna på hans hemsida funkar iallafall inte för mig). Om någon vet vart, så var vänlig och tipsa mig då. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabies Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 haha kollade precis på nobellvägen. det klart bästa jag har sett inom svensk amatörfilm. http://www.youtube.com/watch?v=kg2IiDsDG60 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts