gunnar_g Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Sitter och funderar på att köpa trådlöst ljud från sennheiser till min videokamera , närmare bestämt ew 100-ENG G2. Det paketet innehåller en trådlös sändare som man bara kan plugga in med xlr i en vanlig microfon i botten. Problemet är detta: sändaren har ingen phantommatning dvs sändaren verkar vara till för mikrofoner som inte är phantommatade. Frågan är nu, finns det bra mikrofoner utan phantommatning men med xlr-ingång? 1. Ska jag köpa det systemet och i så fall vilken mikrofon kan man tänkas köpa? 2. Ska jag köpa samma system fast utan mikrofonsändaren, för det finns med? 3. Är det smidigare att köpa en trådlös mikrofon från början som kan sända till mottagaren på kameran? 0 Quote
Luzer Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Ja det finns bra mikrofoner som inte kräver phantom-matning. Men skall du använda en mik för att ta ljud till film så rekomenderar jag ändå en mik som kräver någon form av matning, dvs en kondensator mik eller elektret mik, båda typerna finns som kan ha batterimatning. Satsa på en sådan. Sedan tycker jag du skall tänka en gång extra innan du beslutar dig för just trådlöst. Måste du verkligen ha det. Du tappar endel i ljudkvalite (kanske inget märkvärt om du inte A-B testar) och främst i dynamik. Men det är klart, det är smidigt. Mikar som jag provat som kan drivas med batteri är tex Sennheiser Me64-66 med K6 modul, som för övrigt inte låter något vidare. Eller Röde Nt3 som även kan drivas med +48V. Sedan skriver du att paketet innehåller en sändare...men inget mer? En mottagare kan ju vara käckt att ha också. Och när du skriver i nr2 att man även kan köpa setet utan sändare, vad innehåller paketet då...? En trådlös mik direkt kan också vara ide, men då är du ju bunden att använda precis den miken, har du en lös sändare så kan du ju plugga i olika mikar. 0 Quote
gunnar_g Posted May 19, 2005 Author Posted May 19, 2005 Ja ursäkta jag skrev inte med vad resten av paketet innehöll. Här är en länk till paketet: http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/root/21418 Om du inte orkar kolla så är det en sändare med mygga, en sändare för vanlig mikrofon och en mottagare med kamerafäste. Det andra setet som man kan välja är helt likt det förra fast att sändaren för den vanliga mikrofonen inte är inkluderad. Man kan ju välja att använda sladdburet ljud istället när man känner för det med för en xlr till tele är ju inte dyr direkt, har man då en batteridriven mic slipper man ju skaffa en beachtek adapter för att kunna spela in. (jag har alltså inte xlr-ingång i kameran på min vx-2100) Finns det ingen mellandel man kan sätta mellan sändare och mic för att mata mikrofonen med ström? Har sett någon sån men den var skitstor och därför inte speciellt praktisk. 0 Quote
Luzer Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Jaha, är det det setet, var ju slarvigt av mig att inte läsa ordentligt. Evolution G2 kitten är väldigt bra. Klumpen som jag brukar kalla den, alltså sändaren med xlr kontakt, drivs med 2 AA batterier, om det är den nya G2 annars är det ett 9V batteri. Det finns en inställning i dom att mata phantom-matning. Men jag tvivlar på att det är 48V utan kanske bara 12V (T-matning). För vissa mikar som inte är så kräsna går att köra på den (som ändå kräver matning) medans andra, tex Neuman Km184) tokvägrar. Men det gällde Generation 1 och inte 2 så är det 2 du köper är jag inte säker. Den lösa sändaren vet jag inte om den kan ge phantommatning. Jag har använt klumpen ganska mycket på svt och dom fungerar väldigt bra. Och sändaren / mottagaren använde jag i senaste filminspelning fast inte i miksyfte utan medhörning till bomoperatören, fungerade det också, nackdelen är att man inte har steglös kontroll på signalstyrkan ut från mottagaren. 0 Quote
gunnar_g Posted May 20, 2005 Author Posted May 20, 2005 Tack så jättemycket för svaren Luzer! Har fått total klarhet efter att jag kontaktat sennheiser. Klumpen fungerar endast till dynamiska mikrofoner. Så där har jag svaret Det får bli det stora paketet helt klart!!! 0 Quote
Luzer Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Jag vet bara att "klumpen" i Generation 1 serien skickar phantommatning som går att driva endel mikar med, medan vissa strejkar. Så jag TROR det är så att den inte riktigt ger 48V utan mindre. Men det är jag inte säker på. Sedan kan det ju vara så att "klumpen" i generation 2 serien är bättre och verkligen skickar "äkta" phantommatning på 48V och därför kan driva alla mikar. Men det har jag heller ingen aning om, den bör ju iaf inte vara sämre än G1 serien... Ah, men du har rätt, den du tittar på är i 100 serien, Skp 100 G2, dom jag använt är nog Skp 500 G1 och G2. Där står det som du skriver att dom har phantommatning. Hittar dock inget separat om Skp 100 G2 så det är ju risk för att dom inte kan driva mikarna alls :( 0 Quote
Recommended Posts