Gå till innehåll

basic adobe premiere-frågor


darko

Recommended Posts

sitter just nu med premiere pro (7.0 tror jag) och försöker lära mig grundläggande redigering.

 

håller just nu på med att redigera lite stillbilder... och har lite frågor:

 

1. hur tonar man till svart? hur får man "dit" en svart runta i timelinen?

 

2. en annan kille här iforumet rekommenderade att man kanske skulle zooma in lite på bilderna så att man kan göra panoreringar. jag fattade aldrig riktigt hur man kunde göra detta... någon som kan utveckla?

 

3. hur lägger man till som en "smalfilm remsa" (ni vet ett lite svart där nere/uppe) på hela filmen sen, utan att det svarta "stjäl" så mycket ifrån bilden?

 

4. basic som fan. hur gör man enklare för/eftertexter i adobe. vart går man in?

 

 

vet att det kanske står i turtorialen. men tänkte fråga här ändå

Länk till kommentar
Share on other sites

1. I Project fönstret klickar du på Effectsfliken. Där klickar du på "video transitions", sedan på "dissolve" och där finner du övergången "cross-dissolve". Denna övergången drar du till det klippet på timelinen som du vill tona. Lägger du den i början av klippet så tonar du upp, lägger du den i slutet så tonar du ner. 1.2 Svart blir alla bitar i Timelinen där du inte har något material, vill du tvunget ha ett svart klipp så kan du i botten av Projectfönstret klicka på "new item" och välja "black video".

 

2. Tror det var jag som rekommenderade panoreringen och jag kan inte förklara det tydligare än vad jag försökte i den andra tråden, så jag låter det vara.

 

3. Jag antar att du menar att man tar bort lite av filmen där uppe och där nere så att det blir lite widescreen effekt. Då kan du välja effekterna "clip" eller "crop" dessa effekterna kan du justera så att dom klipper av filmen olika mycket från olika håll. Liksom övergången så drar du effekten till det klipp som du vill att effekten skall påverka. Hur mycket de ska klippa och var justerar du i monitorfönstret i fliken effects control.

 

4. För att göra titlar, som premiere kallar det, går du in i på samma ställe som du hittade din "black video" alltså "new item" och sedan väljer du "Title". Där kan du jobbar med olika texter.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]1. I Project fönstret klickar du på Effectsfliken. Där klickar du på "video transitions", sedan på "dissolve" och där finner du övergången "cross-dissolve". Denna övergången drar du till det klippet på timelinen som du vill tona. Lägger du den i början av klippet så tonar du upp, lägger du den i slutet så tonar du ner. 1.2 Svart blir alla bitar i Timelinen där du inte har något material, vill du tvunget ha ett svart klipp så kan du i botten av Projectfönstret klicka på "new item" och välja "black video".

 

2. Tror det var jag som rekommenderade panoreringen och jag kan inte förklara det tydligare än vad jag försökte i den andra tråden, så jag låter det vara.

 

3. Jag antar att du menar att man tar bort lite av filmen där uppe och där nere så att det blir lite widescreen effekt. Då kan du välja effekterna "clip" eller "crop" dessa effekterna kan du justera så att dom klipper av filmen olika mycket från olika håll. Liksom övergången så drar du effekten till det klipp som du vill att effekten skall påverka. Hur mycket de ska klippa och var justerar du i monitorfönstret i fliken effects control.

 

4. För att göra titlar, som premiere kallar det, går du in i på samma ställe som du hittade din "black video" alltså "new item" och sedan väljer du "Title". Där kan du jobbar med olika texter.[/citat]

 

 

på nr 3.

 

om man till exempel vill lägga en effekt på hela filmen. hur gör man då? t ex om man vill dra ner hela filmen till en viss ton...

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns andra effecter i effects fliken... välj den coler effekten du vill ha och lägg den på det klippet du vill ha... när du är nöjd med effecten just för det klippet kan du högerklicka på klippet och välja "copy"...

 

sen om du vill få in exakt samma inställning på flera klipp högerklickar du på alla dom andra klippen och väljer "paste attributes"...

 

hoppas det hjälpte....

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså du vill lägga en effekt, inte bara på ett klipp utan på alla klipp du har på timelinen?

 

Om det var så här du menade så går du för en tredje gång in på "new item" och väljer "new sequence". Detta kommer resultera i att du kommer ha 2 flikar i timeline fönstret. Gå in i den fliken som inte har några klipp i sig än. Till denna timelinen drar du "sequence 1" från "project fönstret" detta gör att alla klipp du har lagt i sequence 1 komer nu visas i sequence 2 som ett enda långt klipp. Applicera valfri effekt, klart!!

 

Edit: Nu var det visst någon som hann före, det finns ofta fler än 1 sätt att åstadkomma saker i PPro, testa vad som känns bäst och kör på det sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...