Jump to content

Subtitles i PPro el AE till DVD-skiva?

Recommended Posts

Shit pommfritt. Nu är det dags.

Jag ska bränna min kortfilm och "värsta missarna" filmsnutten på en dvd-skiva. Till det ska man kunna välja runt 8 olika subtitles (till kortfilmen endast). Första gången för allt och jag uppskattar all hjälp ni kan ge mig.

Subtitlarna har jag som txt filer med framekoder typ Hejsan hoppsan..

Problemet är att t ex isländska subs har tecken som inte jag har så den textningen skulle jag gärna ha som txt precis som den är.. samma kommer vara med ryskan t ex

Jag har filmen som avi fil (2,2GB)(17min). Programmen som jag har är PPro och After effects 5. Att bränna har jag Nero Express 6

Hur gör jag. Att skapa menyer och knappar tror jag att jag skulle klara av men det är just med de subtitlarna som håller mig sömnlös.

Sen har jag läst poster här på forum om att man har problem med synk och att det kan hacka o så.

DVD-skivan ska skickas till olika festivaler så det är viktigt att allt fungerar, inte minst textningen.

pliis, råd och tips.. :)

[citat=BelGarion Raptor]Jag ska bränna min kortfilm och "värsta missarna" filmsnutten på en dvd-skiva. Till det ska man kunna välja runt 8 olika subtitles (till kortfilmen endast). Första gången för allt och jag uppskattar all hjälp ni kan ge mig.[/citat]

Efterssom det är många subtiles hade jag definitivt inte gjort dom i vare sig Premiere Pro eller AE. Om du skall ha 8 st olika subtitles så måste du ju lägga dom på 8 filmer vilket tar plats på DVD'n. Har du platsen är det ju iofs inga problem. Använd då tex Title Designer i Premiere Pro.

Jag hade tagit in ett exemplar av filmen och lagt på subtitles i Encore DVD med hjälp av textscript. 8 uppstättningar textscript istället för 8 uppsättningar av samma film. Det spar man plats på. Men har du inte Encore så är du ju inte hjälpt av det så vida du inte köper det eller laddar ner en demoversion. Om demoversionen klarar textning vet jag inte men jag tror det.

När det gäler menyer och knappar, klarar Nero Express av det överhuvudtaget?

[citat=BelGarion Raptor]Problemet är att t ex isländska subs har tecken som inte jag har så den textningen skulle jag gärna ha som txt precis som den är.. samma kommer vara med ryskan t ex[/citat]

Då får man väl ändra på teckentabellen i Windows om jag inte minns fel. Jag vet att många japaner har problem med tex Premiere och att skriva text. När dom byter teckentabell fungerar det, under förutsättning att rätt teckensnitt finns installerade på datorn. Hur du gör ändringen vet jag tyvärr inte på rak arm.

/Roger

Encore DVD ..

Får prova med demoversionen då. Loter logiskt att det borde räcka med ett ex av filmen som sen får olika sub layers.

hmm, vore kul o veta om NÅN har bränt en dvd med multibla subs och hur.

Textning. Jag var rädd för det att typ txt filen måste göras om till sct el sub för att fungera. Kyrilliska bokstäver finns visserligen i datorn (under spec tecken) men det blir ***** jobb att skapa sub:ar. Kul att du nämner japanska då den kommer vara en av sub:ar. hmm, får börja med att ladda hem stöd för japanska då.

Nero klarar väl av enklare menyer och knappar har jag för mig. Hur det är med flera sub vet jag dock ingenting om.. än..

Tack för svar, Rogge