Jump to content

Min mic har tinnitus!?

jmalmsten

Recommended Posts

Jag var på Coop forum och inhandlade en mic typ karaoke, modell billig njure, ca 190 kronor. Jag känner till regeln med skit in skit ut, men tyckte att lite brus kan jag leva med i mina första små projekt. Men när jag spelade in via micingången på både datorn och i kameran uppkom ett ganska starkt högfrekvent pip i ljudspåret. Jag trodde ett tag att det var min dator som störde (den börjar bli lite högljudd med alla fläktar, hårddiskar och skivspelare) och stängde således av den och körde bara med kamerans mic in. Pipet kvarstod.

Jag har försökt att hitta något filter för att få bort det här i post production. Jag använder wavelab m.m. Jag är ganska okunnig, men borde man inte helt enkelt kunna klippa bort just det frekvensomfånget som pipet ligger på? Eftersom det ligger så pass högt (enligt mina öron) på frekvensskalan 15-20 KHz så tror jag inte att jag kommer att behöva den...

Har ni några råd på hur jag ska kunna slippa pipet vid inspelning eller alternativt hur man filtrerar bort det?

mellan 15 till 20? Låter iof lite högt i mina öran (haha), men i så fall så har du tur!

Lägg bara lågpassfilter på allt över säg en 10KHz! Sånna mickar går i praktiken aldrig över mellan 7 & 10KHz endå, så då förlorar du absolut ingenting :-)

Sen måste jag säga, om det är sånna problem med micken så tycker jag det låter som något är allvarligt fel med den tyvärr! men då nåt som går på garantin.

Ta med den tillbax till affären & snacka med dom. Det är viktigt att man ska kunna lita på sina prylar så långt som möjligt.