Jump to content

Recommended Posts

Posted

Befinner mig i slutskedet av min redigering till en film som jag har spelat in hela sommaren. Det finns en moment i filmen som jag gärna vill ha i slow-motion. Hur går jag till väga om jag vill göra det enkelt med APP 1.5. Eller finns de några enkla program eller plug-ins som kan användas. Tacksam för alla möjliga svar!!!....

Posted

Ska du bara ändra hastigheten på ett klipp så är det ju lätt gjort. Högerklicka bara på klippet i timelinen välj speed/duration så kan du ställa in klippets hastighet i procent, sen kan man väl också välja om man vill behålla ljudpitchen och lite sånt smått och gått tror jag.

Posted

Tack för svaret! Den funktionen vet jag att de finns. Nakdelen är bara att bilden blir hackigt. Vill gärna ha en bättre bild. Man kanske inte kan uppnå bra slowmo med APP 1.5. Kan någon då rekomendera program eller plug-ins???...

Posted

Ja du har ju ett visst antal bildrutor per sekund och om du då drar ner hastigheten så blir det ju färre bildrutor per sekund, därrav hackigheten. Ska du ha riktigt långsam slow motion utan hackighet så får man väl nästan filma med någon kamera som kan filma med fler än de vanliga 24 bilderna per sekund.

Det är ju möjligt att du kan försöka lura ögat lite genom att lägga ett klipp ovanför ditt slowmotionklipp och på detta andra klipp använda lite fastblur eller något sådant. Har inte testat detta och vet inte alls om det hjälper men du kan ju testa att leka lite med olika blureffekter.

Posted

[citat=michi_diaz]Tack för svaret! Den funktionen vet jag att de finns. Nakdelen är bara att bilden blir hackigt. Vill gärna ha en bättre bild. Man kanske inte kan uppnå bra slowmo med APP 1.5. Kan någon då rekomendera program eller plug-ins???...[/citat]

Klippet du dragit ner hastigheten på, har det en röd eller grön linje ovanför sig på tidslinjen? Om den har röd, tryck Enter för att rendera en preview och spela upp det igen så ser det bättre ut.

Om det är en grön linje ovanför, vad har du satt klippet till för hastighet?

Plug-in till Premeiere Pro/After Effects för slowmo är en plug-in kallad Twixtor från RE: Vision Effects, Inc. som finns här: http://www.revisionfx.com/rstwixtor.htm

/Roger