tinuviel Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 Jag har många gånger filmat av super 8 med dv "the ghetto way" för att kunna redigera, alltså inte fört över det i ett lab till dv utan projicerat på en vägg och filmat av. hur funkar det att filma av dv med 16mm på samma sätt , och för att sen filma av 16mm projiceringen med dv för synka ljud osv. jag vet en del filmer som är gjorda på Dv och sen överförda till 16mm, ordentligt gjord då förstås, som ser riktigt bra ut, några tips? 0 Citera
mattsand Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 det går bra om du använder en lcd-skärm eller projektor. om du filmar av en teve kan det bli lite struligt. även om 16-kameran är kristallsynkad så kan det blir fasfel plus att blir det en massa linjer i bilden. nyfiken fråga bara: varför vill du gå till 16? om det är en visningskopia på 35mm du är ute efter är väl 35mm ett mycket bättre val? eller nu när jag tänker på det kanske kostnaden för uppblåsning är mindre än extrakostnaden för 35-negget, plus att den lägre upplösningen och kornet i 16mm kanske gömmer en del videoartefakter? hur tänker du? berätta gärna hur du går vidare och hur det går. /mattias 0 Citera
tinuviel Postad 22 april 2005 Författare Postad 22 april 2005 Jag är inte ute efter en visningskopia, jag vill helt enkelt testa lite olika tekniker får att få en annorlunda bildkvalite, "den lägre upplösningen och kornet i 16mm kanske gömmer en del videoartefakter?" kan du förklara det mer ingående? 0 Citera
gorse Postad 22 april 2005 Postad 22 april 2005 En helt ovetenskaplig ide, baserat på en tidigare diskusion om 35-mm adapter till DV-kamera (att använda 35 mm objektiv på en DV-kamera), där man i princip laborerade med att sätta objektivet framför en mattskiva som filmades av av DV-kameran. Jag funderar på om snarlik teknik skulle kunna användas för en hemmabyggt filmscanner? Man riktar filmprojektorn direkt mot DV-kameran med lite mattskivor mellan, fast med låda omrkring. Eftersom vi inte behöver ta hänsyn till objektivstorlek här, kanske projektionsytan kan vara lite större än 35 mm och få mindre korn i mattskivan om man inte vill ha roterande mattskiva? Som sagt, bara ideer... 0 Citera
mattsand Postad 23 april 2005 Postad 23 april 2005 [citat=tinuviel]"den lägre upplösningen och kornet i 16mm kanske gömmer en del videoartefakter?" kan du förklara det mer ingående?[/citat] well, ju sämre skärpa desto mindre ser du, både av det du ska se och av artefakter. [citat=gorse]Man riktar filmprojektorn direkt mot DV-kameran med lite mattskivor mellan, fast med låda omrkring.[/citat] det finns. det suger. anledningen till mattskivan i mini-35-adaptern är bara för att hålla betraktningsvinkeln och skärpedjupet intakt. "kvaliteten" i sig försämras bara. /mattias 0 Citera
gorse Postad 23 april 2005 Postad 23 april 2005 [citat=mattsand]det suger. anledningen till mattskivan i mini-35-adaptern är bara för att hålla betraktningsvinkeln och skärpedjupet intakt. "kvaliteten" i sig försämras bara.[/citat] Det var det jag länge misstänkt, även om jag tror de tekniska skälen är annat än du säger, men det spelar ingen roll. 0 Citera
mattsand Postad 24 april 2005 Postad 24 april 2005 [citat=gorse]även om jag tror de tekniska skälen är annat än du säger[/citat] det är exakt som jag säger. skulle vara kul att höra vad du tror dock så kanske jag kan förklara bättre. just i fallet med mini-35:an till skillnad från den vanliga p+s adaptern skulle det självklart inte funka utan mattskiva eftersom den är gjord för kameror som redan har en fast lins, men det är en artefakt, inget självändamål. /mattias 0 Citera
gorse Postad 24 april 2005 Postad 24 april 2005 Mja, så viktigt var det inte. Fast jag tror att i 35mm adaptern är det meningen att ljuset skall gå "härs och tvärs" genom 35mm optiken och sen är det meningen att ljuset skall träffa filmplanet snyggt och prydligt. I kameran är det också optik som är designad för att samla in ljus från när och fjärran, tex skog och sjö eller rent av min svärmor. Efter optiken är det tänkt att ljuset skall träffa filmplanet. I DV-kameran är det dock inte en film, utan ett elektronisk känselkropp. Mattskivan mellan optikerna är för att simulera filmplanet för den första optiken och projetionen i princip filmas av, av DVkameran. Att skicka ljusstrålarna direkt till DV-kamerans optik är omöjligt att för en amatör att föruse de optiska effekterna. Om man har de nödiga kunskaperna och beräkningarna är det säkert lättare att ersätta befintlig optik på DV-kameran till 35 mm optik. Men om man bara tar en tillverkares 35-mm optik kvarstår problemet med att den elektroniska känselkroppen har andra mått än 35 mm film. Att flyta filmplanet är inte rätt lösning eftersom optik inte är linjär utan då får man optiska defekekter, tex färgmisspassning. Vad tror du om den förklaringen? 0 Citera
mattsand Postad 24 april 2005 Postad 24 april 2005 [citat=gorse]Mattskivan mellan optikerna är för att simulera filmplanet för den första optiken och projetionen i princip filmas av, av DVkameran.[/citat] ok, och när jag skrev att man ville bevara betraktningsvinkeln och skärpedjupet trodde du att jag menade något annat? det är ju precis det som simuleringen av filmplanet åstadkommer. inget annat. %2$s skrev: [...] Vad tror du om den förklaringen? extremt tillkrånglad. jag fattar inte vad du är ute efter om jag ska vara ärlig. /mattias 0 Citera
gorse Postad 25 april 2005 Postad 25 april 2005 Ja, jag trodde du menade nått annat. Inga problem. Nej, det var inget viktigt och spelar ingen roll. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.