Jump to content

Upphovsrätt uppläsning av dikt

KAROLINABE
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med en kortfilm som examensprojekt och trillade över en dikt som passar väldigt fint med det ämne som jag jobbar med. Jag tänkte citera dikten i min examenstext och funderade nu även över möjligheten att citera den i min kortfilm. 

Sättet jag tänkte presentera den på är att en bandspelare sätter igång, där några rader ur dikten läses upp. Raderna kommer även stå som text i bilden samt hänvisning till författare och verk. Inspelningen spelas in av mig. På detta sätt, hänvisas den på samma sätt som i textsammanhanget.

Någon som har koll på upphovsrätten i detta fallet? Det är en ganska känd poet som gick bort förra året.

Mvh

Karolina

Då du skriver examensfilm så undrar jag om du räknar med distribution. Föreligger ingen distribution så slipper du betala. Jag menar, om du enbart har visning i slutet sällskap (dina kurskamrater).

Om du ska distribuera så bör du fråga Författarförbundet om upphovsrätten. Där bör man ju veta vem som ärvt upphovsrätten. Vill det sig väl så är författarens dödsbo generösa. Då texten är minst sagt kort så bör de ju inse att det är administrativ dårpippi att be dig betala.