Onas Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Hej! Jag ska spela in en underhållningsfilm om en gatumagiker, alltså en kille som går runt och trollar inne i en stad för fol som råkar passera. Jag är inte speciellt erfaren vad gäller att filma men jag har gjort lite på skoj bara. Frågan är som sådan: Hur ska jag få bort buller från trafik, folk som pratar osv.? Tack, tack tack för svar : ) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Kommer du tillräckligt nära ljudkällan så använd dynamiska mikar, annars får du försöka med bra riktmikar och ställa trollkarl så du kan rikta miken åt det hållet som det är minst trafik. Om det är honom du skall ha ljud på alltså. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 16, 2005 Share Posted April 16, 2005 Dynamiska? Nja, jag skulle aldrig använda sånna inom film, för dålig ljudkvalitet. Vad du behöver är en väldigt riktad microphon, helst av Lobar-typ (extremt riktad), eller Hyper Njure/Super Cardioid (väl riktad). I övrig tycker jag Luzer uttryckte det bra, var noga med placeringen av micken & försök komma så nära som möjligt :-) Mickar jag kan rekomendera för dom som har råd är Sennheiser MKH-416, 60 & 70. Alla tre väldigt bra shotgun-mickar med Lobar-karaktär! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onas Posted April 16, 2005 Author Share Posted April 16, 2005 Tack så mycket för svaren!! : ) Men hade inte tänkt att betala sååå mycket i detta läget, det är en film mest för skoj. En sak jag funderat på är ett litet hembygge: att köpa en hyffsat billig mikrofon: kanske på 500 spänn eller nått och sedan sätta en egengjord skärm run som gör att det förhoppningsvis inte kommer ljud från alla håll. Skärmen runt micen ska jag klä insidan med något mjukt så att ljudet inte studsar in ändå.. Förstår ni vad jag menar, och i så fall: tror ni att detta skulle fungera? ///Jonas 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter R Posted April 16, 2005 Share Posted April 16, 2005 Jag föreslår trådlös mygga med stort puffskydd. Sätt myggan på magikerna och (om du har möjlighet) använd andra ljudkanalen till en riktmikrofon som sitter på kameran. På så vis har du 2 olika källor att välja på. Gissar att det blir myggan som används mest. Myggan funkar inte superbra ifall det är stark vind men det är ju bara att välja inspelningsplats med omsorg. Utomhus med mygga funkar om den sitter nära munnen, dvs högt upp på jackan/tröjan/skjortan. Bättre blir det förstås om man spelar in på någon Galleria/Köpcentrum eller liknande inomhusplatser. Spelar ni in utomhus så se till att ni står i lä för vinden så mycket som möjligt, det är ju trots allt ni som bestämmer inspelningsplatsen. Ni kanske inte ens skall spela in på väldigt blåsiga dagar. Trafikmuller och vindbrus går att minimera hyffsat i efterhand. Kolla andra trådar på forumet om det! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Dynamiska mikar finns även i bra kvalite, som har diskant ;) Och kan fungera om man kommer tillräckligt nära, men eftersom man oftast inte gör det så är det svårt. Mygga kan också fungera, just eftersom den kommer såpass nära så man kan få ett bra signal - trafik förhållande. Dom flesta myggor är ju rundtagande men det finns dom som är lite mer riktade. Det dumma med dom tokrkiktade mikarna är att ljudet skiftar så otroligt mycket när du rör miken, fungerar om du har ett någorlunda fast läge. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Nja, det är inte direkt att dom dynamiska har diskant så mycket som at dom kompenserar med förhöjd övre mid. Men det största problemet med dynamiska är just att man måste vara så nära. Misstolka mig inte nu, jag är väldigt förtjust i mina SM-58:or, Beta-Green & liknande, men inte till film, & synnerligen inte till boom. Dynamiska mickar oavsett kvalitet är väldigt trögdrivna, membranen kräver en hel del luft bara för att röra sig, så subtila detaljer & transienter registreras inte alls långt innan ljudet i sig börjar låta ohållbart. Konding/Electret-mickar däremot har inte dom bekymren, vilket dels ger ett naturligt mer transparant ljud, & dels gör att man kan komma MYCKET längre ifrån ljudkällan utan att förlora kvalitet. Sen finns det givetvis olika trögheter på kondingarna åsså, jämför man min AKG C1000 med min ADK A-51 eller Röde NT-3, så måste man betydligt närmare. Men fortfarande inte på långa vägar som en dynamisk. Sen om man ser på Sennheiser MKH 416 eller 70, så kan man känna direkt proximitetseffekt en bit efter metern! Vad gäller att ljudbilden förändrar sig beroende på var man riktar shotguns & liknande Lobar-mickar, så är det något man måste acceptera & arbete med istället för emot. Att vara boom-operator är inte att statiskt stå still på ett ställe & se dum ut. Då hade det räckt med ett stativ. Som mick-fipplare så MÅSTE man, enligt min fasta övertygelse, följa skådisarna exakt, testa ut optimala mickpunkten kontra inte synas i kamera, & vara precis lika aktiv som kameramannen. Tyvärr vet jag att många underskattar sånt, lyssna på vilken svensk utomhus-film som helst, men vill man verkligen få ett bra resultat så måste man ta det på allvar. När jag använder njure ute så är det av rena budgetskäl. Men sen måste jag endå säga, om det blåser så förbannat att allt som hörs är ett ärkedistat muller, & man endå måste dubba om allt likförbannat, så kan faktisk en rundtagare vara ens bästa vän! Bummlet beror på den sk. proxi-effekten, dvs den bashöjning som uppstår på riktade mickar ju närmare ljudkälan kommer (inom en viss radie, utanför den så finns det ingen sån effekt). Den vind som hörs är inte bara inom den radien, den är direkt in i micken. En rundtagande mick saknar fullständigt den effekten, så allt som hörs är ett "hemtrevligt" susande. Vinden blir man måhända inte av med, men rösten är fortfarande precis så tydlig som man kunde önska för att efter lite lätt filtrering funka som stödljud inför dubb. Sen är två rundtagare i A/B-placering väldigt trevliga att ta ambiancer med i en väldigt tät omgivning, exempelvis folkmassor, så användbara är dom allt, bara man vet vad man gör & varför :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Klurat lite på ditt problem nu åsså. Du skrev att du inte var särskilt erfaren av filmning, & då är min vilda gissning att det samma gäller ljud samt att du är mest mån om att få ett hyggligt resultat med minimalt med strul? Det här är första gången jag sagt det här faktisk, men jag tycker inte en hyfsat riktad mygg-mick låter som en speciellt dum idé alls faktiskt! Att använda mickar av den typen jag & Luzer rekomenderat kräver en del teknik, medans en mygga faktiskt är ganska lätt att placera så länge det inte spelar nån roll om den syns i bild. Jag skulle aldrig använda myggor för film (inte om beslutet ligger i mina händer i vart fall, & annars under protest), men här tycker jag du har prickat in ett av dom tillfällena då en sån faktiskt kan göra en hel del nytta! Är du dessutom ensam så lär den bespara dig en MASSA problem, så länge du ser till att ha god kontakt med bas-stationen :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Jag har också myggor långt ner på prioriteringslistan, som dom flesta ljudtekniker. Men på filmer där du har en hyffsad budget och kan hyra in BRA myggor så är dom faktiskt bra. Inte lika bra som en 50´a på bom men ibland har man inte mycket att välja på. Det finns en mygga som heter "countryman", som givetvis är snordyr. Och ungefär lika stor som ett knappnålshuvud. Låter lika bra som den är liten och inga problem att gömma i ett hål i kläderna. Jag håller med dig om att myggor i 2-6000 kronors klassen inte är roliga och då kan det änna få va, men har man pengar och tar in bra myggkit, med bra sändare / mottagare också (audiolimited är väldigt vanligt och dyrt) så fungerar det alldeles utmärkt, då är största problemet att det inte skall prassla. Men oftast har man bra specialsydda bälten till midja, lår, smalben och plastkoppar som du fäster myggan i, så det är mycket lättare att fästa en bra mygga. Skall du jobba mycket med myggorna så är det perfekt att sätta dom i håret på skådespelaren, givetvis då i samband med sminket. Angående mikarna då :) Jag har svårt att höra någon proximity effekt på 416 på en meters avstånd måste jag säga. Och tokriktade mikar fungerar bättre i rusningstrafik än supernjure. Du har ju lättare att missa dock, och man träffar inte alltid rätt. Specielt inte på våran nivå, och då menar jag inte att vi är amatörer på något sätt. Men man kanske jobba mer med amatörer som inte gör exakt som dom gjorde på repet ;) och då är man glad att man tog en 50´a istället för en 70´a =) Sedan vill jag försvara mig lite med dom dynamiska mikarna också ;) Jag håller med dig, över min döda kropp att jag sätter en dynamisk mik på en bom! Men tänk dig tex att du vill filma inne på en klubb, men det är mer dokumentäraktigt och du får inte stänga av musiken. Ta idiotnära bilder och håll en 421´a i handen max 10cm från munnen på skådespelaren så får du nog ganska bra förhållande mellan dialog och musik. Har själv aldrig behövt göra så men...tanken har slagit mig om man nångång behöver alternativ, dvs får bort så mycket som möjligt av bakgrundsljudet, på bekostnad av att du måste vara väldigt nära med miken, då tror jag dynamiska mikar funkar bäst. Sätter du en 50´a så får du mycket mer bakgrund, även om förhållandet kanske blir ok. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts