final_cut Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 En bekant påpekade häromdan något interessant. Vi minglade lite och kom slutligen att snacka om film. Tidigare rörde vi lite vid ämnet astrologi, något som hon är väl bekant med, och när jag sade att vill regissera film sade hon att det är så "typiskt" för ett lejon. Att de allra flesta lejon i showbiz antingen är stora skådespelare eller regissörer. Tittade runt lite på nätet och fann till min stora förvåning att "de största" som hon talade om, just är lejon. Listan nedan kan göras mycket längre, men jag har valt ut dessa tre namn. Oavsett om man tror på astrologi eller ej, måste man fråga sig om man kan finna lika många storheter i något annat soltecke? De är bara tre (i mitt urval), men de är jävligt stora! Stanley Kubrick Alfred Hitchcock Roman Polanski Andra namn är Cecil B. DeMille, John Huston, Andy Warhol, Yves Saint Laurent etc. etc. Men de är inte så stora, och liknande storheter kan hittas i många andra soltecken (tror jag i alla fall). 0 Quote
wääuu Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Mycket sånt där astrologi-grejs stämmer nog ofta (kanske inte horoskopet i dagstidningen menmen..) min kompis har en i sin klass som är intresserad av sånt och allt hon sa om min vän stämde till 100! jävligt koolt undrar vad oxar har för egenskaper... :) 0 Quote
final_cut Posted April 11, 2005 Author Posted April 11, 2005 [citat=wääuu]Mycket sånt där astrologi-grejs stämmer nog ofta (kanske inte horoskopet i dagstidningen menmen..) min kompis har en i sin klass som är intresserad av sånt och allt hon sa om min vän stämde till 100! jävligt koolt[/citat] Horoskop i dagstidningarna är ren underhållning. Jag har en känsla av att detta är bara en början..... [citat=wääuu] undrar vad oxar har för egenskaper... :)[/citat] Gör som jag gjorde. Googla fram "Taurus celebs" eller liknande.... 0 Quote
_nemo_ Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Det finns 12 stjärntecken utspridda på årets 12 månader........det har funnits fleeeera miljarder människor genom tiden, hundratals, nej, tusentals väldigt kända och stora personer. Chansen att dessa personer har utspridda födelsedatum är ju ganska stor, så chansen att ALLA stjärntecken har stora personer är väldigt stor. Alfred Hitchcock t.ex. hade nog varit lika stor och känd regissör ÄVEN om han fötts en månad senare än vad han gjorde........ 0 Quote
final_cut Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 [citat=_nemo_]Det finns 12 stjärntecken utspridda på årets 12 månader........det har funnits fleeeera miljarder människor genom tiden, hundratals, nej, tusentals väldigt kända och stora personer. Chansen att dessa personer har utspridda födelsedatum är ju ganska stor, så chansen att ALLA stjärntecken har stora personer är väldigt stor. [/citat] JA, alla soltecken har kända personer i sitt nät. Det är väl självklart. Har aldrig sagt att Lejonet är kändisarnas tecken. Det är bara det att de som är födda i detta tecken söker sig till scenen antingen i form av skådespeleri eller regi. De allra största och mest kända tyranner/ledare har varit födda i Lejonets tecken. Samma sak gäller skådisar, som regissörer. [citat=_nemo_]Alfred Hitchcock t.ex. hade nog varit lika stor och känd regissör ÄVEN om han fötts en månad senare än vad han gjorde........[/citat] Men nu har du ju sagt att man inte kan resonera så när vi snackade om Star Wars. Om Alfred Hitchcock inte var född i Lejonets tecke skulle JUST HAN aldrig ha varit född. Det finns många storheter till regissörer födda i andra tecken (t ex Kräftan), men dessa storheter är "subjektiva" så att säga. Jag kan ju tycka att Verhoeven är en stor filmskapare, men det är subjektivt eller hur. Däremot att Kubrick, Polanski och Hitchcock är stora filmskapare handlar inte direkt om smak. De är den moderna filmens största namn. 0 Quote
_nemo_ Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 Att du ens jämför detta med diskussionen om starwars....... 0 Quote
final_cut Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 [citat=_nemo_]Att du ens jämför detta med diskussionen om starwars.......[/citat] Om du syftar på astrologi så får du fråga dig, mr Skeptis -"vad vet jag egentligen om det? Är jag så insatt att jag kan tala om för andra vad de vet och inte vet om det"? 0 Quote
_nemo_ Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 [citat=final_cut] Men nu har du ju sagt att man inte kan resonera så när vi snackade om Star Wars. Om Alfred Hitchcock inte var född i Lejonets tecke skulle JUST HAN aldrig ha varit född.[/citat] Det var mest det här jag syfta på......Ähh...vem orkar engagera sig i den här frågan...tro på stjärnorna om du vill det..... 0 Quote
final_cut Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 [citat=_nemo_][citat=final_cut] Men nu har du ju sagt att man inte kan resonera så när vi snackade om Star Wars. Om Alfred Hitchcock inte var född i Lejonets tecke skulle JUST HAN aldrig ha varit född.[/citat] Det var mest det här jag syfta på......Ähh...vem orkar engagera sig i den här frågan...tro på stjärnorna om du vill det.....[/citat] Det var samma sak jag syftade på. Al vore ju inte han om ha inte vore han. Det är väl inte så krångligt. Och jag tror inte. Det gjorde jag tidigare. Nu har jag fått det bekräftat. Hur som helst så är det inte stjärnor, utan planeter man talar om inom astrologin. Sen att även planeter är stjärnor på ett sätt är en annan sak. 0 Quote
final_cut Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 [citat=_nemo_]Sen när är planeter stjärnor?[/citat] I vissa sammanhang kallas även planeter för stjärnor, antar jag. Har i alla fall läst något liknande någonstans. Men är det verkligen där som skon klämmer? 0 Quote
_nemo_ Posted April 12, 2005 Posted April 12, 2005 [citat=final_cut][citat=_nemo_]Sen när är planeter stjärnor?[/citat] I vissa sammanhang kallas även planeter för stjärnor, antar jag. Har i alla fall läst något liknande någonstans. Men är det verkligen där som skon klämmer?[/citat] Jag bryr mig inte om du tror på astrologi, och jag bryr mig heller inte hur det fungerar. Undrade bara när planeter började kallas stjärnor, och vad du läser för slags skrifter........ Om man blir intresserad av film eller något annat yrke har att göra med intresse, vilka man växer upp med, sociala faktorer kort och gott. Inte vilket stjärntecken man är född i....... 0 Quote
final_cut Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 [citat=_nemo_] Om man blir intresserad av film eller något annat yrke har att göra med intresse, vilka man växer upp med, sociala faktorer kort och gott. Inte vilket stjärntecken man är född i.......[/citat] Du har så mycket fientlighet i dig. Ens soltecken är inte vad som skapar ens sociala faktor etc. Man bara agerar utifrån sitt tecken när man väl blivit satt i ett socialt sammanhang eller faktor. 0 Quote
final_cut Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 [citat=_nemo_]Ok, verkar ju superbra.....[/citat] Japp, inte så komplicerat egentligen. Eller hur? 0 Quote
Alexandra Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Planeter är, vad jag minns, inte stjärnor. Däremot är alla dom där kloten, och en del annat, himlakroppar som sedan delas in i underkategorierna: stjärnor, planeter och månar. Planeter är därför planeter men solen däremot, den är en stjärna. Kan lätt vara förvirrande så det är nog bara solen du råkat tänka på där, final_cut :) Tänkte att det kanske vore bra att reda ut det... sådana klurigheter får inte ligga ouppklarade och skräpa ;) 0 Quote
_nemo_ Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Har man gått grundskolan borde man veta sånt..... 0 Quote
final_cut Posted April 16, 2005 Author Posted April 16, 2005 [citat=_nemo_]Har man gått grundskolan borde man veta sånt.....[/citat] Har inte mycket med grundskolan att göra. Någon sade att våra planeter syns som stjärnor om man tittar från andra stjärnor och det just pga solen, men det är ingenting jag kunde förneka eller bekräfta. Med andra ord, är inte tillräckligt insatt i astronomi (eller astrologi) rent vetenskapligt, utan bara återger sånt som jag hört. 0 Quote
final_cut Posted April 16, 2005 Author Posted April 16, 2005 [citat=Alexandra]Planeter är, vad jag minns, inte stjärnor. Däremot är alla dom där kloten, och en del annat, himlakroppar som sedan delas in i underkategorierna: stjärnor, planeter och månar. Planeter är därför planeter men solen däremot, den är en stjärna. Kan lätt vara förvirrande så det är nog bara solen du råkat tänka på där, final_cut :) Tänkte att det kanske vore bra att reda ut det... sådana klurigheter får inte ligga ouppklarade och skräpa [/citat] ...men nu vet jag det i alla fall :) 0 Quote
Recommended Posts