Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en karta över europa som jag vill använda som meny. Jag vill kunna trycka på olika länder (allså länderna på kartan ska agera knappar). Hur gör jag detta? Jag kan ju på ett enkelt vis lägga till knappar iform av tex. boxar över länderna men detta blir inte tillräckligt bra.

Tack på förhand!

Posted

Det jag kommer på är att dela upp kartan i flera lager där varje land är ett eget lager. Det är ett jobb som är pillrigt och göra och som kräver ett bildbehandlingsprogram typ Photoshop CS. Filen skall sparas i PSD-format. Sen när det är klart väljer man att importera den som en egen meny: File > Import as Menu...

Sen gör man varje lager till en egen knapp, Ctrl+B

Efter det får man testa sig sig fram med olika färger på highlightsen så att det ser snyggt ut.

Man kan ju också använda sig av flera menyer, för att framhäva landen på ett annat sätt. Man låter alltså land A peka direkt på en egen meny osv, osv.

Det är inget lysande svar men det är lite komplicerat att förklara rakt upp och ned. Kasta ut frågan på Adobe's Encore DVD-forum så får du förhoppningsvis fler och bättre svar.

/Roger