Lasse_laser Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Jag har funderat på det här. Vi spelar in en ny film, och vissa scener skiljer sig redigt åt i kvalitén. Vissa är rent ut sagt skitdåliga medans andra är hur bra som helst, inte i ljus eller nåt sånt, utan enbart grain. Jag antar att det har med att göra att vi spelade in med två kameror och dom kör olika inställningar, men vad ska man ratta på för att minska grainet vid en inspelning? (Eller om jag missat något inlägg här om det så tipsa gärna) 0 Quote
Christian van Caine Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Först & främst så skulle jag tro det beror på att den ena kameran är betydligt bättre än den andra av vad du beskrev. Sen brukar grain, misstänker du menar bruset, bero på elektronisk förstärkning av ljuset. Alla analoga kretsar har brus i någon mån, även ljustekniska kretsar. När du ökar på gainen så ökar du även bruset lika mycket. För att slippa det så kan du spela in med mycket högre ljusstyrka med hjälp av ljussättning, & sänka kamerans känslighet lika mycket. Då sänker du även bruset :-) Däremot om du menar grain som kornig & grov, så är det en karaktär på kameran du inte lär kunna göra något åt tyvärr. 0 Quote
Lasse_laser Posted April 7, 2005 Author Posted April 7, 2005 [citat=Christian van Caine]Först & främst så skulle jag tro det beror på att den ena kameran är betydligt bättre än den andra av vad du beskrev. Sen brukar grain, misstänker du menar bruset, bero på elektronisk förstärkning av ljuset. Alla analoga kretsar har brus i någon mån, även ljustekniska kretsar. När du ökar på gainen så ökar du även bruset lika mycket. För att slippa det så kan du spela in med mycket högre ljusstyrka med hjälp av ljussättning, & sänka kamerans känslighet lika mycket. Då sänker du även bruset :-) Däremot om du menar grain som kornig & grov, så är det en karaktär på kameran du inte lär kunna göra något åt tyvärr.[/citat] Njae båda kamerorna är i ungefär samma klass, ena har bättre ljud vet jag. Vad jag kan se så är ljuset ganska likt på alla tagningar, men det är mycket möjligt att vi har högt gain på vissa. Ska studera detta fenomen närmre o se om det syns på tagningarna. 0 Quote
Recommended Posts