KrilleKrokodil Postad 5 december 2018 Postad 5 december 2018 Hej! Hoppas detta är rätt forum för min fråga. Det är så att jag håller på att spela in en kortfilm, och i en scen så är det några personer som tittar på tv. Själva TV:n syns inte i bild men jag skulle vilja spela in ljud från ett random tv-program eller nyhetssändning och lägga på i efterhand, kanske en snutt på ca 20-30 sekunder. Är detta tillåtet eller behöver jag "äga" ljudet från programmet? Tanken är att publicera på youtube i första hand. Kan jag råka illa ut, eller är det värsta som kan hända att videon plockas ner (om någon mot förmodan skulle reagera på det)? 0 Citera
ghijohansson Postad 7 december 2018 Postad 7 december 2018 Svaret är givetvis att du måste ha tillstånd från rättighetsinnehavaren. Alternativ 1. Det finns föreningsdrivna lokal-TV-stationer i några tiotal svenska kommuner. Fråga där om du kan få låna ljudspåret från något av deras program. Programmen finns ofta uppladdade på Youtube. Alternativ 2. Leta rätt på något TV-program från före 1948 som ligger upplagt på internet. Så är det så gammalt att det ej längre är upphovsrättsligt skyddat. Alternativ 3. Använd något som låter som TV-program utan att vara det. 0 Citera
KrilleKrokodil Postad 17 december 2018 Författare Postad 17 december 2018 Tack för svar och tips :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.