Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har en xm2 och har inköpt en beachtek xlr-adapter. Då får jag två volymkontroller att pyssal med. Kameran och på adaptern. Nån som har erfarenhet om hur man ska tänka när man ställer in nivåerna dem emellan??

per

Postad

Hej, har en liknande konfiguration, rattarna är för inställning av ljudnivån för respektive vänster och höger uttag. Det finns oxå en "switch" om man bara har en mikrofon så att ljudet delas upp lika på båda kanalerna.

Postad

Om adaptern är av den typen jag tror den är så vill jag minnas bästa sättet att ställa in den var att först ställa adapterns vridpottar på full patte (den har mig veteligen ingen förstärkning nämligen), & sen ställa kamerans reglage till önskad volym.

Bästa sättet är att anpassa sig till programmet (det som ska spelas in alltså) så den sniffar rätt nära 0:an, men är du ovan så är en normal volym på ungefär mellan -10 & -12dB bra.

Sen gäller det att lyssna noggrant. Lyssnar man inte så kommer det med fet sannorlighet skita sig rätt rejält.

Den där switchen är inte dum heller!

Mycket trevligare i klippen att ha allt båda högtalarna direkt :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...