Gå till innehåll

Optimalt format och codec för YouTube och Vimeo


TomStac

Recommended Posts

Försöker att ladda upp min första film på YouTube men är inte speciellt nöjd med resultatet. Inspelat på CinemaDNG RAW och i renderingen från DaVinci Resolve 12.5 konverterat till QuickTime och med H.264 komprimering.

 

Blir inge bra. I synnerhet nattscener. Dessutom märker jag skillnader i bildkvalitet beroende på vilken dator jag tittar på. På min workstation som arbetar med Windows 10 Pro ser det o.k. ut i färgerna men på min laptop som har Windows 7 blir färgerna urvattnade och kontrasten platt, nästan som om de vore i LOG-format. När jag tittar genom min Android ser färgerna bra ut igen. Har läst någonstans att Windows 7 har problem med YouTube och Vimeo.

 

Några tips från andra DaVinci Resolve-brukare vad jag skall tänka på när jag renderar CinemaDNG till att läggas upp på YouTube och Vimeo, avseende inställningar, o.d.? Just nu drar jag mig för att lägga upp saker på Nätet bara för att min visuella vision går förlorad genom denna typ av kraftfulla komprimering.

 

Tackar på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag levererar i det format som jag jobbat med i resolve så får youtube convertera hur det vill när jag laddar upp. Det brukar funka bra faktiskt. Sen ser det ju som sagt olika ut på olika grejer det är ju det man ska jämna ut så det i alla fall blir det bästa det går på allt. Detta kräver ändå oavsett om filmen ska tittas på via mormors gamla tjock tv eller en ny 4k skärm att man har en bra monitor som visar rätt färger och svärta etc etc i eller tillkopplad via monitorkort till din dator när man färdigställer den oavsett programvara.

 

Själv kör jag med ett blackmagic design Intensity Pro capture kort och en 32" platt TV som funkar ok faktiskt. Den var ganska billig men ändå över 5000 kronor.

 

Sen brukar jag dubbelkollar om det i alla fall blev vettigt när det häller färgäkthet etc så långt jag kan/har lärt mig i dagsläget på min gamla Hitachi platt TV som väl är minst 10 år när jag strömmar det jag laddat up i fullskärm på youtube. Funkar det på den då är det ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag levererar i det format som jag jobbat med i resolve så får youtube convertera hur det vill när jag laddar upp. Det brukar funka bra faktiskt.

 

Tack för svaret. Min workflow är i CinemaDNG RAW. Menar du att jag skall ladda upp den i RAW-formatet på YouTube, som konverterar ner det till ett passande format? Tror inte det går. Vilket är näst bästa format som det går att exportera i och ladda ner i YouTube?

Länk till kommentar
Share on other sites

prova exportera i DNxHD/DNxHR och ladda upp den. i vimeo ger det MYCKET bättre resultat än om man laddar upp en h.264

 

Tack för tipset!

 

Förresten, är det värt att lägga 500 spänn på Vimeo för att kunna ladda upp större filer jämfört med YouTube som är gratis? Hanterar Vimeo filerna bättre än YouTube?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog aldrig testat att spara det i raw trots att jag oftast kör med det på mina bmpcc men det glömde jag att skriva dessvärre. Men det finns ju ingenting i konsumentväg som hanterar raw i dagsläget som jag hört talas om i alla fall. Så för full hd så laddar jag upp samma som jag sparat/renderat/bouncat eller vad man vill kalla det vilket om jag mins rätt för full hd är 1080i eller p. För 4k från G7an så gör jag på samma vis men då är ju dom inte raw utan en mp4 container om jag fattat rätt. Det sker nån form av nedskalning med det uppladdade då dom på youtube sen blir i 20.. nånting när man tittar och inte samma höga upplösning som på originalfilmen som ligger på 30... nånting bildpunkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...