Jump to content

MP eller ME i videoband?

Mickels

Recommended Posts

Vilket är egentligen bäst rent tekniskt, MP ellr ME. Trodde det var ME, men har hört lite olika svar, rent bildmässigt i det analoga systemen ger ME mindre grynighet enligt min erfarenhet och vad de flesta säger.

Men efter att pratat med "Lindqvist Radio o TV", sa de att ME är bättre kvalitet vad gäller dropouts, men MP har bättre hållbarhet istället för spolningar och förvaring. De trodde att det skulle vara MP i DVCPRObanden också. DVCPRO har ju bättre hållbarhet precis som DigiBeta.

Men de visste inte säkert vad banden var för typ på DVCPRO och DigiBeta, det stog inget på dom.

Vad är egentliga svaret, är det någon som är tekniskt kunnig?

Själv trodde jag att ME var bättre i alla områden än MP.

ME vet jag inte exakt, men MP är Metal Particle, det brukar stå ME ller MP på det analoga systemen, i alla fall Hi8. Men nu är DV bara i ME och efter att ha hört att ME skulle vara sämre än MP och dessutom hört en snubbe nånstans ha problem med färger och sånt i 8 år gamla Hi8band. Om nu dessa är i ME är jag lite skrämd, för då håller inte ett DVband mer än 8 år typ. Tänkte föra över mina gamla filmer till ME DV, men eftersom jag har allt i MP Video8 så kommer dom hålla bra mycket längre än de format jag för över till.

Har en mängd video8 som är nu 15 år gamla och ser inte någon skillnad på nyinspelat när jag jämför dom med dom gamla. Då har jag spelat in på ett nytt video8 och jämfört med det som är 15 år. Studerade mycket noga och nära TVn utan bildbehandlingar, kunde inte skilja någon sämre eller bättre grynighet. Banden är helt felfria fortfarande, men tänkte föra över dom innan det händer något.