Gå till innehåll

Kompressor


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Undrar om det finns någon som på ett enkelt och övergripligt sätt kan förklara för mig vad en Kompressor är och vad den har för funktion samt var jag kan hitta en sådan?

Den skall tydligen göra så att man får ett jämnare ljud eller något i den stilen?

Har även "stora luckor" i min kunskap när det gäller att lägga på ljud på video genom att använda mikrofon! Använder Pinnacle Studio 9+

Jag är inte ute efter något extremt "studiosound" utan bara ett acceptabelt

resultat. Vill inte lägga flera tusen på att få det perfekta ljudet.

Har fått tips om en mick som heter SM57 och en som heter Röde NT3. Eftersom att jag inte är insatt så säger detta inte mig något. Finns det någon "därute" som kan säga mig vad jag bör köpa för att kunna komma igång med min röstpåläggning.

Är det möjligt att få ett helt ok ljud utan att behöva köpa sig ett mixerbord eller blir jag tvungen till det?

 

 

Är mycket tacksam för enkla svar om det finns några sådana !!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå!

 

Du klarar dig säkerligen med en billigare mikrofon för att lägga röster på film i efterhand. De du bör skaffa är en vettig mikrofonförstärkare mellan mikrofonen och datorns ljudkort. De finns att köpa s.k. pre-amps med både compressor/limiter och eq (bas diskant filer enkelt beskrivet)

 

En billig och bra mikrofon som du kan köpa parvis (om du behöver göra stereo inspelningar) är Line Audio designs CM2 (finns på JAM http://www.jam.se)

Dessa mikrofoner behöver phantom matning. De du kanske helst skulle fråga på en musik handel (nån här som kan tippsa?) om är en mikrofon som kan drivas på batteri (elektret), bra att ha eller en billig dynamisk (klarar sig utan phantom matning)

 

Denna phantom matning är någon som finns inbyggt i mikrofonförstärkaren annars. Så, du behöver ingen mixer, med de kan vara bra att ha ifall du vill koppla in fler prylar (mer än 2 beroende på om du väljer en stereo =2 eller mono=1 pre-amp. MACKIE/TAPCO och Behringer är billiga märken. Ofta finns de ingen kompressor inbyggd i dom mixerborden vad jag vet.

 

Men, de finns gratis mjukvaru kompressorer som du kan efterbehandla ljudet i som plugins. Pinnacle borde ha en inbyggd. Annars finns de plugins i DX och VST format att ladda ner på nätet, om Pinnacle stödjer det, vet ej, kolla. Jag använder mig av Vegas 5 för video skälv och där finns DX stöd.

 

De är en jungel, finns hur mycke prylar som helst men jag tror du kan hitta tillräckligt bra mixer alltenativt pre-amp för nån tusing. Ett par CM2'or ligger på ung 1700:-

 

Mvh

 

Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lars Westin]Hallå!

 

Du klarar dig säkerligen med en billigare mikrofon för att lägga röster på film i efterhand. De du bör skaffa är en vettig mikrofonförstärkare mellan mikrofonen och datorns ljudkort. De finns att köpa s.k. pre-amps med både compressor/limiter och eq (bas diskant filer enkelt beskrivet)

 

En billig och bra mikrofon som du kan köpa parvis (om du behöver göra stereo inspelningar) är Line Audio designs CM2 (finns på JAM http://www.jam.se)

Dessa mikrofoner behöver phantom matning. De du kanske helst skulle fråga på en musik handel (nån här som kan tippsa?) om är en mikrofon som kan drivas på batteri (elektret), bra att ha eller en billig dynamisk (klarar sig utan phantom matning)

 

Denna phantom matning är någon som finns inbyggt i mikrofonförstärkaren annars. Så, du behöver ingen mixer, med de kan vara bra att ha ifall du vill koppla in fler prylar (mer än 2 beroende på om du väljer en stereo =2 eller mono=1 pre-amp. MACKIE/TAPCO och Behringer är billiga märken. Ofta finns de ingen kompressor inbyggd i dom mixerborden vad jag vet.

 

Men, de finns gratis mjukvaru kompressorer som du kan efterbehandla ljudet i som plugins. Pinnacle borde ha en inbyggd. Annars finns de plugins i DX och VST format att ladda ner på nätet, om Pinnacle stödjer det, vet ej, kolla. Jag använder mig av Vegas 5 för video skälv och där finns DX stöd.

 

De är en jungel, finns hur mycke prylar som helst men jag tror du kan hitta tillräckligt bra mixer alltenativt pre-amp för nån tusing. Ett par CM2'or ligger på ung 1700:-

 

Mvh

 

Lars[/citat]

Jag tackar dig för det utförliga och lättförståliga svaret. Jag får nog helt enkelt ta och ringa någon musikaffär och konsultera med dom!

En fråga: Dom här gratis mjukvarukompressorerna var hittar man dom? Har du någon adress eller vet du vad man skall söka på?

Du har helt rätt. Det är en djungel!

 

Än en gång tack

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

För VST plugins, alla sorter (Kräver att du har ett värdprogram som stödjer formatet givetvis) http://www.kvraudio.com/

Leta i deras databas, dom har så gott som allt listat där, både gratis och betal.

 

För Direct X plugins tycker jag att du kan söka på Google

 

Här finns en ljud editor som är gratis och rätt bra sägs de. Där ingår en del ljudbearbetningsprogram. Nu kan de kanske vara lite knöligt att exportera ut ljudet o editera i en annan editor men här är länk i allfall:

http://audacity.sourceforge.net/

 

Men har inte Pinnacle några egna ljud bearbetnings pluggar inbyggda? Compressor/EQ brukar vara standard i video redigerings program...

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lars Westin]För VST plugins, alla sorter (Kräver att du har ett värdprogram som stödjer formatet givetvis) http://www.kvraudio.com/

Leta i deras databas, dom har så gott som allt listat där, både gratis och betal.

 

För Direct X plugins tycker jag att du kan söka på Google

 

Här finns en ljud editor som är gratis och rätt bra sägs de. Där ingår en del ljudbearbetningsprogram. Nu kan de kanske vara lite knöligt att exportera ut ljudet o editera i en annan editor men här är länk i allfall:

http://audacity.sourceforge.net/

 

Men har inte Pinnacle några egna ljud bearbetnings pluggar inbyggda? Compressor/EQ brukar vara standard i video redigerings program...

 

Jodå det finns en hel del saker inbyggda och jag har testat dom flesta typ

equaliser mm. Men hur jag än gör så låter det förförligt!

Inte så konstigt kanske med tanke på att min mickrofon kostade 49:- på ett lågprisvaruhus!

Eftersom att jag inte har någon större koll på just ljudläggning och sådant, så tänkte jag glad i hågen att det här blir säkert ok... Men det blev det, som sagt, inte!

Videokvaliten är helt ok. Inte proffsig men den duger gott och det gör det andra materialet med. Problemet är just min pålagda röst. Den förstör hela filmen. Spelar man upp filmen för granskning, hör man efter två sekunder hur otroligt "B-igt" röstpålägget låter.

Kan lika bra ta bort hela röstspåret och ersätta det med texter eller musik!

 

Mvh

Anders

 

Mvh[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lars Westin]För VST plugins, alla sorter (Kräver att du har ett värdprogram som stödjer formatet givetvis) http://www.kvraudio.com/

Leta i deras databas, dom har så gott som allt listat där, både gratis och betal.

 

För Direct X plugins tycker jag att du kan söka på Google

 

Här finns en ljud editor som är gratis och rätt bra sägs de. Där ingår en del ljudbearbetningsprogram. Nu kan de kanske vara lite knöligt att exportera ut ljudet o editera i en annan editor men här är länk i allfall:

http://audacity.sourceforge.net/

 

Men har inte Pinnacle några egna ljud bearbetnings pluggar inbyggda? Compressor/EQ brukar vara standard i video redigerings program...

 

Har letat lite nu efter någon affär som kan tänkas sälja "pre-amps" - inte helt lätt att hitta! Och man kan väl knappast vänta sig att Onoff eller Siba säljer sånt här? Är det endast musikaffärer som gäller?

Nu haglar frågorna...! Hoppas att du har överseende!

 

Vänlien

Anders

 

Mvh[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet lär inte bara vara att mikrofonen var billig, även om det defenetivt gör sitt till!

Att hantera en compressor är svårt, trots att det bara finns ett fåtal reglage, så är en compressor väldigt förrädisk om man inte vet hur man ska lyssna på den.

Med det inte sagt att du ska låta bli, tvärt om. Testa dig fram tills du hittat ett läge du tycker låter bra, rendera det & låt ljudet ligga ett tag.

Återgå sen till det & se hur du tycker det låter nu. Förmodligen kommer du bli lite överraskad, men om du minns hur du trodde det lät så får du en första inblick i vad du ska leta efter! :-)

 

Sen att bara köpa en pre-amp kommer du inte vinna mycket på, du måste ha en ny mick åsså, den där kommer aldrig låta bättre tyvärr.

Vart bor du? Här i Göteborg finns exempelvis Freddans, Andreassons & MUG som är specifika för GBG, men Musikbörsen & JAM är även spridda lite överallt :-)

Ska du bara spela in röst så är en Shure SM-58 väldigt bra!

Ganska trögdriven & låg topp, men inte farligt dyr, lätt att hantera, fullproffsmick (för studio & live), låter väldigt bra för röst, & kräver ingen som helst extra strömförsörjning!

Nackdelen är att du inte kan använda den för locationljud eller ljudeffekter (det kommer inte höras mycket alls), men då kan man lägga till en knapp tusenlapp/femhundring & få en Röde NT3.

Den är kondensatormick & drivs av batterier.

Ska testa AKG's variant som heter C-1000, men får den inte förrens imånn så

jag får återkomma när jag vet mer om den.

 

Electretmickar är helt okey, men har lägre livslängd än kondensatormickar.

Ska själv köpa ett stereopar av AKG's CK1 eller C-451 som den heter nu i lite annorlunda utförande :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...