Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

 

Jag vill dela med mig av mitt manus som jag förhoppningsvis ska göra till verklighet, har här bifogat första utkastet, vad säger ni ? förstår ni vad allt syftas på i manuset, och vad tror ni om man skulle slutföra de, kan de bli bra?

 

mvh Alexander Wisén

Trygghet.pdf

Postad

Finns det några fler som vill göra instick ?

 

Tack Fesley, det är som sagt ett utkast, jag är i fas med V.O de blev bara tillfälliga skrifter för att någonstans bearbeta dom senare.

Postad

Du behöver inte skriva ditt namn mer än en gång på förstasidan. :-)

 

Hur gammal är Pojken? Det visar sig att han går i skolan, men han kan lika gärna vara fyra innan vi ser att han är där. Etablera bättre. Sen är han helt plötsligt smutsig när han kommer till skolan. Är han ovårdad redan i första scenen? Första scenen är idyllisk och rar med mamma som nattar, men rent visuellt borde vi se något annat än det du beskriver om han är ovårdad och smutsig och mamman missköter sig och hemmet.

 

Numrera inte scenerna. Det gör man först när det är dags att filma.

 

Tempot i dina textstycken är väldigt snabbt. En scen som:

"Pojken går genom hallen, förbi sin mammas rum där han sakta

kollar in i för att se om hon är vaken, de finns ett askfat

som ryker, en MAN håller om hans mamma, pojken ser chockad

ut och skyndar sig därifrån."

Kan man tänka sig kan vara en scen på 30 sekunder eller kanske en minut, men du har skrivit den som max tio sekunder. Var inte rädd för att dela upp den beskrivande texten så att man får ett bra tempo på filmen. Framför allt handlar det om att du ska vara medveten om tempot. Vill du att den ska vara på tio sekunder, är det helt i sin ordning, men är det inte det du har tänkt dig blir det fel.

 

Varför är alla klädda i vitt? Är det någon symbolik här? En drömscen? Det är något med användningen av de vita kläderna och smutsigheten som inte känns helt genomtänkt. Symboler och metaforer är bra, men här känns inte riktigt som nått ända fram.

 

Sen i klassrummet beskriver du vad fröken och elever säger utan att skriva det som ordentlig dialog. Det som sägs ska stå som dialog, oavsett.

 

Hur märker vi att fröken hoppar över honom?

 

Det finns två MANNEN. Ge dem unika namn eller benämningar.

 

Jag tycker du berättar för mycket i ord på slutet, mer än bild.

 

SLUT skrevs ut för tidigt. Uppenbarligen skulle det kommit med en lång text efteråt. Överväg att korta ner den texten. Den är för lång för att man ska kunna ta till sig den.

 

Jag tycker att idén är bra, om än inte unik. Däremot så tycker jag att du ännu inte nått ända fram med ditt bildspråk och vem du riktar dig till. Är din målgrupp de barn som växer upp i missbrukarfamiljer eller de som ser på utan att förstå eller bry sig?

 

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...