Gå till innehåll

final cut till pc?


Recommended Posts

jag ställer en rätt dum fråga med en ytte pytte gnutta hopp om att man kan få final cut till pc? någon som vet om det finns någon pcmodul eller nått, vad som helst för att få det att funka på pc?

 

blev så less på avid efter att ha redigerat en film med final cut pro hd och skulle så gärna vilja lägga vantarna på det utan att behöva köpa en mac, även fast jag vill ha en mac fast det blir en väldigt stor utgift.

 

någon som vet, eller e det som jag till 99,99% tror att det inte finns någon genväg utan att man behöver en mac burk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, emulatorer finns det, men att arbeta med sånt här med en sån brukar för det mesta sluta med katastrof tyvärr.

Skulle man sen faktiskt hitta en emulator som funkar perfekt, så skulle maskinen få svårt att driva den speciellt snabbt, så prestandan hade förmodligen halkat efter nåt grymt eftersom Mac & PC är så olika uppbyggda.

Om man går på det mest elementära i en dator, så kan nämnas att en mac kör med processorer av typen RISC, medans PC kör med SISC (eller hette det CISC? Uttalas som det låter i vart fall), vilket redan det kräver en del konverteringar för att funka tillräckligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, tja, är man Gud så är man ;-)

 

Skämt åsido, det går att få tag i en hyggli Mac för hyfsade pengar om man letar lite!

Med mac så slipper man åsså mycket av dom problemen jag själv haft med virus & att systemet ger sig ganska snabbt.

Givetvis finns det virus även till den, men jag har aldrig fått nåt destruktivt virus än, det värsta som hände var att en skalbagge kröp fram & åt upp bilden!

Var nervig först, men fick tillbax allt genom att röra muspekaren över dom uppätna delarna efter att baggen mätt & belåten krypit av skärmen :-)

....nu lär det väl iof finnas värre saker, men dom är fortfarande mer ovanliga.

Sitter själv & ska köpa ny Mac snart, hoppas jag. Har en hel hög hemma, men allihop är redo för muséet vid det här laget. Men dom var gratis så jag klagar inte :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

På jobbet redigerar jag på 1.8 DP G5:an och hemma jobbar jag på en gammal e-mac på 700 Mhz. Det går finfint det också. Effekter och sådant kanske man skall göra på G5:an av tidsmässiga skäl. (Renderingshelvetet)

 

Mac mini är kraftfullare än min e-mac, så redigering bör inte vara några problem där. Gillar man dessutom fikapauser, kan man rendera effekterna på den också.

 

Det skall kanske tilläggas att en 700 Mhz mac är fan så mycket kraftfullare än en 700 Mhz PC. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

[citat=swedishmeatball]jag ställer en rätt dum fråga med en ytte pytte gnutta hopp om att man kan få final cut till pc? någon som vet om det finns någon pcmodul eller nått, vad som helst för att få det att funka på pc?

 

blev så less på avid efter att ha redigerat en film med final cut pro hd och skulle så gärna vilja lägga vantarna på det utan att behöva köpa en mac, även fast jag vill ha en mac fast det blir en väldigt stor utgift.

 

någon som vet, eller e det som jag till 99,99% tror att det inte finns någon genväg utan att man behöver en mac burk?[/citat]

 

Jag har testat med emulator det funka fint ända fram tills du skulle rednera för fyyyyyy fan va segt de gik då men de gick men va inte mycke o ha :P men själva mac osx va coolt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...