Gå till innehåll

Kärlekens Tunga - Gotländsk novellfilm


Klintbom

Recommended Posts

Hej! Jag har regisserat en 15 minuter lång novellfilm som heter "Kärlekens Tunga." Filmen handlar om Jeanette, en ensam lärarinna som söker efter en kvinnlig partner och måste inse sina svagheter för att både förändra sig själv samt uppnå sitt mål. Jag och resten av mitt team som har jobbat med filmen skulle jättegärna vilja ha respons på den, därav jag länkar den här till er så att ni kan se den. Tack på förhand och ha det så bra, mvh. Viktor :)

 

[video=youtube;2SXmhZd-ei8]

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hmmm.. Jag kan tycka om manuset och det narrativa. Och hur ni har framhävt en karaktärsutveckling till den här personen som ska vara känslokall och så där distanserad till andra människor med hjälp av en biroll som hon influeras av. Klippningen har en jämn rytm ändå och det tekniska har sina goa stunder. Det som går att poängtera har å göra med dramaturgin. Jag bortser att skådespelarna inte är proffsiga och menar mer på karaktärernas sociala interaktion med varandra, att det känns som att det inte stämmer överens med hur och vad folk pratar om i verkliga livet. Kroppsspråk och ansiktsuttryck är ofta inte i maskinellt läge utan släpps fria utifrån hur personer känner i stunden. Det behövs inte visas värst mycket på karaktärens yttre utan det är vad handling och situation säger/visar som inverkar i vilka känslor som förmedlas från bilden. Tror det har å göra med regin och vad skådespelarna får för direktiv till hur de ska agera. Kanske också beror på min smak för dialog i film. Inte ofta jag köper det när det är för mycket drama i den sociala kontakten. Att allt ska handla om problem. Jag ser helst att människor är lite mer laid-back och chillar i livet, haha :D Närå men typ så.

Jag är själv inget proffs utan lär mig också. Och jag lär mig bland annat genom att titta på andras produktioner och försöka analysera vad som görs och hur det går att göras bättre.

Hoppas nånting konstruktivt har kommit ur från detta inlägg iaf. Som sagt så vare ändå en schysst story och jag kan se detta som en väldigt fin, stilistisk kortfilm/berättelse med najs foto ursprunget från en verklig sida av ett mänskligt perspektiv som inte vanligtvis får komma fram. Sånt är alltid intressant.

 

Kör i vind!

Skål, Samuel

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack Samuel för din respons, den är guldvärd för min egen utveckling som filmskapare! Jag tar mig till av din syn på dialog och regi till skådespelare, den kan absolut bättras på och något som jag ska tänka på inför kommande projekt. Kul att du gillade filmen och ha det så bra, mvh. Viktor :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...