Gå till innehåll

Rookie-fråga ang LJUD


RedRocker

Recommended Posts

Hej!

 

Här kommer en riktig Rookie fråga när det gäller ljud! 

 

Har tagit upp ljud med min digitala Microtrack 24/96.

Tar sedan in ljudfilen i Adobe Audition, och fixar upp nivåerna lite etc. (=ingen avancerad mixning)

 

Sen dubbar jag min video med ljudet i Sony Vegas.

Bränns sedan ner till Blu-Ray skiva, och spelas i separat enhet.

 

Jag har i min dator ett ganska simpelt ljudkort, men låter ok i högtalarna.

 

Här kommer då frågan jag klurat på….:

 

Att jag har ett billigt ljudkort, påverkar det ljudkvalitén i den slutgiltiga filen jag tar från Adobe Audition?

-Eller är allt bara ettor och nollor som spelas upp ändå?

 

I klartext:

Om jag vill ha bästa möjliga ljudkvalité, dvs samma kvalité som originalinspelningen, måste jag då skaffa ett riktigt bra ljudkort?

 

Mycket tacksam för svar, då man inte vill börja lägga ner en massa timmar på ett ej 100%igt resultat… :-) 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt ljudkort påverkar inte resultatet på ljudfilen men väl på det du hör (vilket gör att du kanske hör fel om du ställer EQ eller ändrar på ljudet), dock håller de flesta av dagens integrerade ljudkort helt ok kvalité, det är först vid högre kHz de eventuellt kan generera problem men håller du inspelningen på 44 eller 48 är det nästan alltid lugnt. I de flesta fall är oftast högtalarna ett större problem, man bör ha rätt bra monitorer (högtalare) för att få ok ljud och samma sak gäller för hörlurar där ljudkortet kan bli ett eventuellt problem d.v.s när det gäller att driva hörlurarna. I vissa fall har ok monitorer även hörlursförstärkare integrerat.

 

 

Har det inbyggda ljudkortet digital utgång (googla toslink eller S/PDIF - kallas också för coaxial) kan det vara en idé att koppla detta till en receiver eller liknande digitalt för att kunna koppla in bättre högtalare utan eget driv (billigare än aktiva monitorer) eller hörlurar. Exempel: Yamaha HTR-3067 - Billigt elegant hemmabioreceiver med smarta funktioner

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...