Jump to content

fråga välja redigeringsmonitor

ghijohansson
 Share

Recommended Posts

Jag behöver köpa extern monitor att koppla till min redigeringslaptop. Filmen jag redigerar har upplösningen 1920*1080 men laptopen har upplösningen 1366*768. Så jag inser ett problem.

När jag bättrar på dålig bild så finns ju risk för att bilden börjar flimra, men laptopens begränsade upplösning gör det svårt för mig att upptäcka flimmer eftersom mediespelaren interpolerar fram en annan upplösning än den som filmen egentligen har. Det är alltså det här som är anledningen till att jag behöver köpa monitor.

Någonting särskilt att tänka på innan jag köper? Eller är det bara att välja den billigaste?

Laptopen har både HDMI och den vanliga kontakten för extern monitor. Och jag ska bara ha monitorn för att kolla så jag slipper filmmer. Jag menar, jag redigerar på laptop eftersom jag måste flytta datorn minst sagt ofta, så extern monitor ansluter jag bara när jag är tvungen.

Med extern monitor kan laptopen generera en maximal upplösning på 1920*1200 så jag räknar med att köpa en monitor som har upplösningen 1920*1080 och sedan spela upp färdig film i helskärmsläge.