Gå till innehåll

Time lapse - Några funderingar


Liljekonvaljen

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tänkte prova lite time lapse-filmning och undrar om jag är på rätt spår. Därför kommer det några frågor här:

 

1. Om man filmar ett klipp med en digital videokamera, räcker det då med att snabba upp klippet i ett redigeringsprogram efteråt för att göra det till ett time lapse-klipp?

2. Förlorar man något väsentligt med sådan lösning gällande kvalitet eller något annat?

3. Vad kan anses vara lagom gällande ökning i hastighet, i procent räknat? (jag har provat att öka ett 16 min filmklipp innehållandes moln från normal hastighet till 2000 % vilket gav en 48 s långt time lapse)

4. Hur långa sekvenser kan anses lagom vid redigering av olika motiv?

 

Självklart är det ju många faktorer som spelar in gällande fråga tre och fyra beroende på önskat resultat, men som generella riktlinjer menar jag.

Kan en ökning från 100 %-2000 % vara okej och kan 10 sekunder vara lagom för varje sekvens? (om man klipper ihop lite moln, bilar, människor, vatten etc.)

 

Kameran jag filmar med är en Canon Legria HF S21.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är ju så sant. Jag vet inte om det finns någon möjlighet att filma med långa slutartider med min kamera. Jag har i och för sig provat något som skulle kunna vara det/något liknande. En inställning som vid lågt värde ger en väldigt ljus bild men ryckig. Har provat fota lite med systemkamera och långa slutartider men vet inte om det är samma sak?

 

Skulle jag filma med den inställningen så känns det ju som att det borde bli otroligt ryckigt vid uppspelning med hög hastighet som i mitt försök ovan. Men man kan ju alltid testa i och för sig!

 

Vad menas förresten med flicker?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag varit som dig så hade jag nog försökt att låna en systemkamera om du inte har en sådan. Har gjort ett antal time lapse med en 7d och det blir väldigt snyggt. Filmar med en Panasonic AF101. Fast hur man än försöker trixa till det med den, så blir det mycket snyggare med stillbilder. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...