Gå till innehåll

Dvfilm frågor.


tomgrejs

Recommended Posts

jag filmar vintersport, skoter/snowboard och sånt. så det blir snabba klipp med mycket ljus och vit snö.

har en billig dv-kamera, canon mv700 för 4-5000:-

när jag har filmat något och rör på kameran. tex, fångar ett hopp på snowboard och sen lägger över det till datorn så blir det oftast svarta vertikala streck i de ljusa partierna av filmen.

men inte när jag har kamerna stilla och filma lugna sekvenser..

är det här kamerna som är dålig? nåon inställning på kamerna, typ slutartid? jag kör på automatisk slutartid så jag vet inte vad den är. men skulle det göra någon skillnad på 1/50 och 1/2000 i det här fallet?

eller kan det vara vitbalansen? jag har aldrig ställt in den, kan det göra skillnad?

eller är det inställningar i capture-programet? jag använder vegas 5.0 till det.

 

den andra frågan är angående filmlook. jag har läst att man kan öka hastigheten med 200% rendera sen minska med 50% för att få det se ut mer som film. stämmer det? och är det en bra lösning?

 

tack för att du iallafall orkat läsa det här. många frågor, förhoppningsvis kanske någon har något svar..

 

//Tom Grejs

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du inte bara att svarta/mörka färger smetas it i ett hackigt mönster när du ser det på monitorn?

Det är förmodligen bara interlacingeffekten du ser då, & om felet försvinner i en vanlig tv så är det defenetivt interlacing.

Vill du bli av med den så är det bara att köra de-interlace på filmen.

 

Låter inte som en speciellt bra lösning, det enda du lär uppnä är de-generation.

Magic Bullet & liknande effekter är bättre om man vill ha film-look.

Finns, åtminstonde dom versioner jag känner till, för Premiere Pro & After Effects.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Menar du inte bara att svarta/mörka färger smetas it i ett hackigt mönster när du ser det på monitorn?

Det är förmodligen bara interlacingeffekten du ser då, & om felet försvinner i en vanlig tv så är det defenetivt interlacing.

Vill du bli av med den så är det bara att köra de-interlace på filmen.

 

Låter inte som en speciellt bra lösning, det enda du lär uppnä är de-generation.

Magic Bullet & liknande effekter är bättre om man vill ha film-look.

Finns, åtminstonde dom versioner jag känner till, för Premiere Pro & After Effects.[/citat]

 

japp. problemet försvinne ri vanlig tv. men hur fixar men det där interlacing??

är det ett filer ellet något man ska göra??

Länk till kommentar
Share on other sites

Gött!

Då är det lätt att få bort så att det ser bra ut även på dator!

Vilket program kör du? Under förutsättningen att det är Premiere eller Premiere Pro, så kan du välja de-interlace när du ska exportera den färdiga filen under fliken Keyframe And Rendering efter du valt export & ändra egenskaper.

För Final Cut Pro & Avid minns jag inte, arbetar tyvärr bara med dom borta så jag kan inte checka det på en stund, men det lär vara på ungefär samma sätt :-)

 

Det går även att ändra under arbetets gång, men det här var den enkla versionen, så det är en bra sak att börja med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...