Gå till innehåll

Frågor ang.Pinnacle!


swempa

Recommended Posts

Hej!

 

Det är första gången jag ska göra en DVD.

 

Har lite frågor:

 

1. Vilket format ska det vara på filmen när jag ska bränna till DVD format?

2. Hur gör man DVD menyer i Pinnacle?

3. Var ska jag lägga Menyn för någonstans, innan själva filmen i programmet?

4. finns det plugin till Pinnacle?

 

orehört tacksam för svar!!!

MVH

JOhan

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

1. Antar att du ska göra en DVD-skiva med "make disc" vilket pinnacle skapar när den renderar ditt projekt för att sedan bränna skivan... i det läget spelar det mindre roll vilket format det handlar om utan vilken kvalitet. Klicka på "settings" i "Make Movie"-delen så har du alternativ för vilken kvalitet du vill ha... Allt räknas i minuter i stället för MB - 1 DVD-skiva (4,7 GB) är ca 76 minuter enligt vad pinnacle förtäljer om du väljer "Best video quality" osv (en del säger att det går in upp till 80 minuter också, har ej provat själv).Ju lägre kvalitet desto fler antal minuter får du plats på skivan. Om du väljer Make disc har du inga komprimerings-alternativ på samma sätt som när du ska göra en fil.

 

Om du ska göra ditt projekt till någon fil så tycker jag att du ska testa dig fram å se vad du blir nöjd med...

 

Vet ej om nedstående gäller tidigare versoner än 9:

 

2. Gå till video toolbox och välj "create or edit disk menu" och sedan klicka på knappen "create menu". Lägg in text osv som vanligt när du lägger in text. Klicka sedan på knappen "buttons" och placera ut de knapper du vill ha... det viktigaste att komma ihåg är den rullningslist längst upp i panelen till höger, där du väljer vilken funktion ett objekt ska ha, se till att ett objekt är valt innan (även text kan vara "menyknappar alltså valbara objekt") de vanligast är nog thambnail och root-button. När du har skapat klart din meny och klickat OK ser du menyn i toolboxen. Kryssa i "C1" så ser du lättare till vilka titlar diverse kapitlar i din projekt går. Du kan ställa tidslinje markören vart du vill att ditt aktuella kapitel ska börja respektive sluta, eller antingen ta tag med musen på de "frågeteknen"som syns istället för objekten och dra till det rätta stället på menyspåret ovanför filmspåret för varje kapitel och vart det ska börja.

 

3. Vart du lägger menyn i projektet spelar ingen roll i början sist eller mitt i bland dina klipp, men inte inom ett kapitel, vet ej om det kommer med om du spelar upp kapitlet men avråder detta... Du kan ju för handgranska filmen när du simulerar och kör den som DVD/meny-simlering. DVD-knappen har du under helskärmsknappen i förhandsgransknings-rutan så ser du hur den beter sig.

 

4. Plagins finns säkert... leta på nätet. Finns också antagligen sådana du kan köpa till när du till exempel ska låsa upp så som effekter o dylikt. Om det är det du menar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...