palle Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 tjena, om jag vill lägga in saker från ett band som är i NTSC på min dator. Måste jag då ha en kamera som är kompatibel med ntsc eller en dv bandare som funkar med ntsc. Eller finns det något annat sätt att lösa de på? mycket tacksam för svar! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Du måste ha en kamera eller bandare som återger NTSC. Alternativet är att du låter någon konvertera ditt material till PAL. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Eller som jag brukar göra som har hänt med vissa Sonykameror. Detta hände mig i iMovie och Final Cut Pro. Då när jag använt iMovie ställde projektet om sig till ntsc, kunde inte se mina PALfilmer i kameran från datorn. Testade då öppna projektet Tuturiatal som är NTSC. NTSCprojektet kunde jag se i kameran. Exporterade filmen till kameran och på bandet blev det också NTSC i min PALkamera. Hade lite problem att ställa tillbaka den, gick efter att starta om datorn. Dessamma gällde Final Cut Pro. Men det räckte att ställa om kameran med Easy Setup och välja NTSC flera gånger tills kameran är i NTSC, sen samma procedur när man ställer tillbaka kameran. Vet inte varför det hände. Antar att det är en bug som man kanske kan utnyttja. Men min kamera ska defenitivt inte klara att hantera NTSC via FireWire, vilket den nu gjorde. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts