Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej Videovänner!

Jag har ett problem. Vilken upplösning jag än väljer vid rendering, så blir det aldrig samma upplösning som ursprungsklippet. När jag väljer samma upplösning blir bilden ihoptryckt.

Postad

Ni lämnar väldigt lite information om ditt material och i vilka program ni jobbar i.

..men jag tror ändå gissa mig till att det är ett "pixel aspect ratio" (PAR) problem. Ni renderar inte i square pixel, utan har valt något annat, t.ex. HDV, och spelar man upp det i en spelare som inte förstår PAR eller inte vet om att filen inte är square pixels, så blir bilden ihoptryckt.

Så se till att kontrollera dina inställningar vid export. Jag påstår att ska ni publicera för webb motsv. så skall man alltid köra square pixel.

Postad

Originalklippet är inspelat i H.264 med upplösningen 1920 × 1080 och renderat till samma sak i Final Cut Express. När jag spelar upp det renderade klippet i QuickTime Player är klippet ihoptryckt. Hittar inget om square pixel vid exportering :/

Postad

HD 1920 × 1080 16:9. Har inte kryssat i "preserve aspect ratio using letterbox" eller "Deinterlace source video". Förstår inte varför det blir fel. Originalklippet är i 1920 x 1080 när jag högerklickar i finder och väljer "visa info".

Postad

Har du testat flera spelare, och de visar filmen ihoptryckt?

Om du följer de tutorials som finns på nätet (youtube har massor) så vet jag inte vad som är fel.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...