DJ_Leirbag Posted February 24, 2014 Posted February 24, 2014 Hej Videovänner! Jag har ett problem. Vilken upplösning jag än väljer vid rendering, så blir det aldrig samma upplösning som ursprungsklippet. När jag väljer samma upplösning blir bilden ihoptryckt. 0 Quote
Kimster Posted February 24, 2014 Posted February 24, 2014 Ni lämnar väldigt lite information om ditt material och i vilka program ni jobbar i. ..men jag tror ändå gissa mig till att det är ett "pixel aspect ratio" (PAR) problem. Ni renderar inte i square pixel, utan har valt något annat, t.ex. HDV, och spelar man upp det i en spelare som inte förstår PAR eller inte vet om att filen inte är square pixels, så blir bilden ihoptryckt. Så se till att kontrollera dina inställningar vid export. Jag påstår att ska ni publicera för webb motsv. så skall man alltid köra square pixel. 0 Quote
DJ_Leirbag Posted February 24, 2014 Author Posted February 24, 2014 Originalklippet är inspelat i H.264 med upplösningen 1920 × 1080 och renderat till samma sak i Final Cut Express. När jag spelar upp det renderade klippet i QuickTime Player är klippet ihoptryckt. Hittar inget om square pixel vid exportering :/ 0 Quote
Kimster Posted February 25, 2014 Posted February 25, 2014 Ok, vad har du gjort för för val i menyn bakom knappen "Size..." ? 0 Quote
DJ_Leirbag Posted February 26, 2014 Author Posted February 26, 2014 HD 1920 × 1080 16:9. Har inte kryssat i "preserve aspect ratio using letterbox" eller "Deinterlace source video". Förstår inte varför det blir fel. Originalklippet är i 1920 x 1080 när jag högerklickar i finder och väljer "visa info". 0 Quote
Kimster Posted March 1, 2014 Posted March 1, 2014 Har du testat flera spelare, och de visar filmen ihoptryckt? Om du följer de tutorials som finns på nätet (youtube har massor) så vet jag inte vad som är fel. 0 Quote
Recommended Posts