Jump to content

Rokinon Cine lenses

Pontus Norberg

Recommended Posts

Rokinon / Samyang / Bower / Vivitar - Samma objektiv under olika märken.

Jag tror inte det går att få tag i en billigare uppsättning matchade objektiv anpassade för videobruk. De har sina drag, som rejäl skärpa, flare'ar ganska enkelt och håller hyfsad kontrast. Beroende på vad det är du söker så kan samtliga vara positivt eller negativt.

Jag har inte provat mer än 85mm och 16mm, men byggkvalitén är som förväntat i prisklassen; varken bättre eller sämre men i klassisk Samyang-anda känns det som att även de plastigaste delarna är byggda för att hålla. Bokeh är rund och jämn, väldigt lätt på ögat. Har väl inte mycket negativt att säga direkt. Har du möjlighet så kila ner till närmsta återförsäljare av Samyang med din kamera och se om du kan prova på något av objektiven ur cine-serien för att få känn på dem själv och kanske kunna sno några snabba testklipp.

• 3 months later...

Jag kör ett gäng sådana och är nöjd.

Provade ett 14mm Canon Cine för ett tag sedan och visst märker man skillnad :D

Men, helt klart en serie prisvärda objektiv redo för follow focus och är clickless.

Kika gärna hos ÅF på paket. Scandinavian har paket med väska på olika gluggsatser.

// A

Jag har en sak att tilllägga efter ett tag med objektiven. Fokusmärkningarna är ett skämt och infinity verkar vara off på en hel del av glasen. Fått testa och märka om samtliga.

Inget fel på fokusmarkeringarna. Felet sitter i objektivmonteringen i kameran. EF, Nikon, Sony E och allt vad de heter är inte designade för film utan för stillbildsfoto med autofokus. De är inte exakta nog. Det räcker med att du har ett slitage på 0.2mm för att infinty ska bli helt off på objektivet.

Till skillnad är PL-fattning (Positive Lock) till för att shimsas beroende på slitaget och för att "kalibreras". Det är endast på dessa kameror du, vid korrekt shimning, kan lita på vad som står på objektivet stämmer.

Om du har haft andra objektiv där detta har funkat - congrats! Den turen kan man ha. Jag har köpt adapter för min BlackMagic Pocket för EF till m4/3 samt försökt lägga in distanser så flange distance blir korrekt.

Det är lättare sagt än gjort. Som jag skrev, 0.2mm (Canon tillåter 43.8-44.2mm spann) räcker för att du ska hamna helt off och jag har inte fått till det perfekt.

Varför det sitter fokusmarkeringar vet jag inte - kanske för att det är samma "body" som för andra mounts där dessa kan ställas.

Jag skriver alltid ned mina fokusmarkeringar på follow focusen - vad skulle annars vita ringen vara för?

//A

Inget fel på fokusmarkeringarna. Felet sitter i objektivmonteringen i kameran.

Jag har använt äldre filmobjektiv på kameran vars fokusmarkeringar stämt. Det här med halvdana markeringar är något jag märkt över ett flertal glas i budgetänden.

Jag skriver alltid ned mina fokusmarkeringar på follow focusen - vad skulle annars vita ringen vara för?

Det händer sällan att jag bara använder ett objektiv, så att mäta och markera avstånden för enskilda glas känns inte särkskilt effektivt (även om jag inte tvivlar på att det Kan göras).

Men just för att mäta fokus on-set och sedan ha felaktiga markeringar på objektiven gör det hela lite krångligt; Därav nödvändigheten att göra egna markeringar för de olika avstånden. En tunn remsa maskeringstejp runt objektiven och en bra referensmonitor så är det ju inte någon större uppgift att klottra ner korrekta värden.

[EDIT]

Jag har två Rokinon-objektiv med samma problem i varierande grad. Det finns säkert ex av dem där markeringarna stämmer som de ska, men känns som en bra sak att hålla utkik efter när man införskaffar objektiven. Jag fick material bortkastat ett par gånger för att fokus vart off (och även felaktigt anklagat talangen för att ha missat sina markeringar, ehm.. )

Jag har använt äldre filmobjektiv på kameran vars fokusmarkeringar stämt. Det här med halvdana markeringar är något jag märkt över ett flertal glas i budgetänden.

Det händer sällan att jag bara använder ett objektiv, så att mäta och markera avstånden för enskilda glas känns inte särkskilt effektivt (även om jag inte tvivlar på att det Kan göras).

Men just för att mäta fokus on-set och sedan ha felaktiga markeringar på objektiven gör det hela lite krångligt; Därav nödvändigheten att göra egna markeringar för de olika avstånden. En tunn remsa maskeringstejp runt objektiven och en bra referensmonitor så är det ju inte någon större uppgift att klottra ner korrekta värden.

[EDIT]

Jag har två Rokinon-objektiv med samma problem i varierande grad. Det finns säkert ex av dem där markeringarna stämmer som de ska, men känns som en bra sak att hålla utkik efter när man införskaffar objektiven. Jag fick material bortkastat ett par gånger för att fokus vart off (och även felaktigt anklagat talangen för att ha missat sina markeringar, ehm.. )

Det är nog säkert som du säger. Jag har bara använt fokusmätning med måttband och använt graderingar på PL-mounts när det varit för inspelning på film. Och som sagt, PL måste ställas - ofta.

I övrigt använder jag peaking och markerar på FF istället.

För min del har jag helt förbisett markeringar just pga felmarginalerna t.ex EF tolererar vilket gör att objektiv i regel inte stämmer och dragit alla över en kam.

Haha, bra att skylla på talangen. Skulle jag nog gjort också :D