Jump to content

Recommended Posts

Posted

Datorn är nyköpt med kraftfullt grafikkort och jag har satt in ett extra grafikkort för att ha två skärmar. Installerat flertal program men det nyköpta Premiere Elements 12 uppför sig som om grafikkorten saknar drivrutiner. Tar jag i fönstrets list för att flytta fönstret bildas stillbilder av det som eftersläp och programmet stannar så man blir tvungen stänga av datorn. Klickar jag i stääet mitt i och drar musen öppnar sig fyrkantiga hål och det som ligger under fönstret blottas. Detta händer för bägge grafikkorten, jag har provat att koppla ur ett i taget. Vid start av Premiere kan man välja sorteringsprogrammet eller videoredigeringsprogrammet. Det är bara i videoredigeringsprogrammet detta händer. Nån som har en idelösning?

Posted

Processor 2st Intel Xeon E5-2630 v2 Socket-LGA2011, 6-Core, 2.6GHz, 15MB,

Minne Kingston DDR3 1600MHz ECC 32GB (4x8GB) DIMM 240-pin, 1.5V, CL11, Quad Channel Kit

Microsoft Windows 7 Professional 64bit Swe.

Systemdisk Crucial M500 SSD 2.5" 240GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/250MB/s read/write, with 9,5mm adapter

Grafikkort PNY Quadro® 410 512MB DDR3 64-bit PCI-Express 16x, Display Port 1.2 + DL-DVI-I, 2x LP bracket,

Det andra grafikkortet var ett äldre som jag hade sen tidigare och satte in för att ha två skärmar.

Då programmet uppför sig lika oavsett vilket grafikkort som är ikopplat eller om båda sitter i så borde felet vara nån annanstans än i grafikkorten?

Posted

Nej, några äldre drivers har jag inte provat. Det låter ju inte rimligt att bägge grafikkorten uppför sig lika fel i ett och samma program. Ena grafikkortet är dessutom flera år gammalt. Kan man installera gamla drivers över senare drivers? Hur vet datorn vilken som gäller?

Kan annat i datorn störa så att grafikfel uppkommer, och endast i vissa program?

Posted

Problemet löst! Det visade sig att Premiere inte gillade att jag ställt in Windows i klassiskt visningsläge. Löste det inte själv utan min dataerfarne svärson provade alla tänkbara grepp. Jag får finna mig i det nya Windowsgränssnittet.

Posted

Jag pratade häromdagen med en gammal bekant som skulle börja redigera sina filmer men givit upp. Han hade tankat hem Premiere Elements 12 trial och det fungerade inte alls. Det visade sig att han körde klassiskt läge! Märkligt att programtillverkaren inte upptäckt felet och släppt en uppdatering.

Posted

Det kan i detta fall vara så (vet inte säkert) att vissa funktioner i uppspelningen är hårdvaruaccelererade av grafikkortet och att den funktionen faktiskt inte ens "finns" i Classic Mode.

//Max