stgre Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Hej jag tänkte höra om ni har några tipps för att få så bra kvalite som möjligt. Jag tar in filmer från DV kameran till Premiere Pro 1.5. Där klipper jag den och lägger på lite transition sedan tänkte jag ta in den i Adobe After Effects 6.5 för att göra lite justeringar. Efter det så vill jag göra en DVD av det hela med Adobe Encore 1.5. Kan man exportera utan att ändra kvalite från originalfilmen mellan programmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 Ja, både Premiere och AE kan ju naturligtvis exportera film okomprimerat. Detta är ju generellt sett inte att rekommendera med tanke på att du behöver hutlöst mycket hårddisk för det. Till Premiere finns det en frameserver som heter DebugMode. Den är gratis och fungerar alldeles utmärkt för att exportera film till AE, om man inte vill komprimera om eller spara en stor fil först. Den finns på http://www.debugmode.com/frameserver/ Från AE till Encore? Ja, det lämpligaste torde väl vara att komprimera det hela till MPEG2 ifrån AE i så fall och sedan ta in din MPEG2 i Encore som i så fall inte behöver komprimera om den innan den bränner på DVD. Lite jobbigare blir det om man vill gå från AE til Premiere, för jag har inte hittat någon frameserver till AE vilket är synd och skam. Någon som känner till nån? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted March 2, 2005 Share Posted March 2, 2005 [citat=stgre]Hej jag tänkte höra om ni har några tipps för att få så bra kvalite som möjligt. Jag tar in filmer från DV kameran till Premiere Pro 1.5. Där klipper jag den och lägger på lite transition sedan tänkte jag ta in den i Adobe After Effects 6.5 för att göra lite justeringar. Efter det så vill jag göra en DVD av det hela med Adobe Encore 1.5. Kan man exportera utan att ändra kvalite från originalfilmen mellan programmen.[/citat] Så länge du håller dig till PAL DV är det bara de ställen där effekter lagts till som renderas om. Om du väljer att konvertera till MPEG-2 redan från Premiere och AE ist f i Encore är en fråga om att spara hårddiskutrymme. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts