Jump to content

Kort dokumentär

bigjono

Recommended Posts

Tjena Jonte!

Tog mig en kik på din dokumentär och för det första så vill jag säga att det är en grymt bra/"udda" (i positiv bemärkelse) person och historia som du fått nys om! (Jag förutsätter att det som tas upp i dokumentären är for real). Sen så tyckte jag du/ni fått in härliga inklipps-bilder. Främst cykelbilderna, men även de bilder där familjen "interagerar med varandra", if u see what I mean. De känns äkta och inte platta/tråkiga/krystade bilder (som det lätt kan bli!).

Det enda som jag kände kunde gjorts annorlunda i upplägget. Du har en stark karaktär med en bra historia, men jag upplevde att jag fick för mycket av storyn direkt och detta gjorde att jag tappade intresset ganska fort. Det var väldigt mycket bakgrundsfakta i början och jag förstår varför man får detta. Men ena stunden kändes det som att det skulle övergå och handla om hennes ena dotter (som hade haft problem med sin förre detta kille). Det blev lite för mycket information och när vi väl kom fram till själva "cykel-delen" så förföll det lite, upplevde jag i alla fall.

Sen undrar jag också; flyttade hon upp dit för att ta hand om sin dotter?

För det blev min slutsats av hela filmen. Från början trodde jag att det skulle handla om hennes resa upp, för bara det att hon ska cykla är unikt.

I sin helhet var den några minuter för lång, kände jag. Men det var en fin dokumentär och jag hoppas du ser mina kommentarer konstruktivt! Kan va bra att ha med i bagaget till kommande projekt (så tänker alltid jag när jag får feedback of anykind!). Det är svårt att få fram det naturliga i en dokumentär och där tyckte jag du lyckades riktigt bra med avslappnande intervjuer.

Har du lust att ge lite feedback på en liten dokumentär vi gjorde under en kurs jag läste för drygt ett årsen så mailar jag gärna länken någonstans (den är inte offentligt publicerad).

Annars så kör på med filmandet! :)

/JC

Hej Jason!

Håller med om det du skriver om Lena bra och udda, en väldigt intressant person enligt mig. Och ja, allt i dokumentären är verklighet.

Angående upplägget. Det har var ett rent helvete emellanåt i redigeringsbunkern. Men jag tyckte jag fick ihop det bra tillslut ändå. Men jag förstår absolut din poäng. Så här i efterhand skulle jag nog inte lagt synken med hennes förklaring om varför hon cyklar så tidigt i filmen. Det tar bort nyfikenhet, absolut. Håller med om att starten är lite långdragen, kanske ska döda två flugor i ensmäll och ta bort förklaringen till cyklingen i början.

Flyttade hon upp dit för att ta hand om sin dotter? Delvis ja. Lena har längtat hem några år, men dotterns missbruk var väl något som ytterligare drog henne mot Östersund, någon slags utlösande faktor.

Tack för dina åsikter och komplimanger! Jag tittar gärna på din dokumentär!

Med vänlig hälsning,

Jonatan