Gå till innehåll

Någon som har tips för exportering?


JasonCiffe

Recommended Posts

Hej!

OM det redan finns tråd på detta så ber jag om ursäkt om det kommer ännu en, men jag hittade inget om just det jag ville fråga om:

Skaffade en Canon EOS 7D häromveckan och har börjat filma lite smått. Det enda som jag börjar bli lite förvirrad över är vilket som faktiskt

är bästa tänkbara format att tanka ut filerna i?

 

När jag kört vanlig dv-band tycker jag det funkat kanon i MPEG2. Däremot har jag testat lite olika exporteringar i H.246, men jag tycker det

är väldigt blandad i återgivning av färger och så. Någon som har några konkreta tips? Delvis för exportering som man vill spara som "färdiga filen" i bästa kvalité

och för youtube, vimeo etc.

 

Jag kör förövrigt i Premiere Pro.

Tack på förhand!

 

Mvh, JC

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sent och jag är trött så ursäkta kort och kanske otydligt svar.

 

Codecen du väljer till exporteringen har bara att göra med vart materialet ska, för youtube, vimeo.. (Webben helt enkelt) får du bäst resultat av att exportera i H.264 så du slipper en yttligare exportering till just det formatet från youtube.

Om jag inte misstar mig så är väl formatet som kommer från kameran H.264? Då är det inget snack om saken, du kommer inte få ut något mer av att använda dig av ex. Prores.

 

Håll dig till H.264, höj bitraten och kika i inställningarna om du upplever problem och använd annat bara när du måste (ex. bränna till skiva, visa på bio etc. etc.)

Länk till kommentar
Share on other sites

H.264 fungerar, som FelixWallsten säger, väldigt bra. Speciellt för internet. De förinställda Vimeo- och YouTube-exporterna är skit. Dra ut en H.264, lägg det på en bra bitrate, men inte allt för hög, för Vimeo och speciellt YouTube komprimerar det rätt hårt.

 

För en högupplöst fil i bästa kvalité är ProRes det absolut bästa enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...