Gå till innehåll

Projekt: Europa


sabio_proeliat

Recommended Posts

Hejsan!

Så här ligger det till: Som ni säkert vet gör alla som går årskurs tre i gymnasieskolan ett projektarbete inom vilket ämne man än finner roande.

Det som jag och mina kompisar kommer att göra är att resa ner (delvis upp) till Baltstaterna och Polen för att dokumentärfilma och ämnet är "Hur EU-utvidgningen har påverkar folket i regionen".

Vi kommer att föra dialog med ortsbefolkning och där framförallt ungdommar.

Vi ska med andra ord intervjua människor så gott det går. Vi kommer även att besöka platser (dokumentären kommer alltså även att fungera som "reseguide).

 

Jag hade tänkt att vi skulle lägga upp hela den "filmiska" biten på det sättet att man värvar seriöst dokumentärfilmning á la uppdrag granskning (behöver visserligen inte någon dold kamera) med personlig videodagbok. Hur tror ni detta kommer att så sig? Har ni några tips på vad man ska tänka på?

 

 

Vi har att tillgå två kameror, en massa dv-band och mikrofoner.

Vi hade tänkt dela in filmen i fem olika delar en för varje land. Blir det bra (som är ett måste) som kommer jag givitvis att lägga upp filmerna på någon server så att ni, om ni nu är intresserade, kommer att få se slutresultatet.

 

Tack på förhand och hoppas att ni kan komma på bra och konstruktiva förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

I samband med utvigningen gjordes det en programserie med de nya EU länderna. Jag tror det hette Det nya Europa o gick på SVT. Bland ungdomar frågades även politiker och ämbetsmän. Då frågades det om förhoppningar, framtidstro och skillnader mellan det gamla och det nya. Serien sändes i repris även i höstas.

 

Vad som skulle vara väldigt intressant vore a la "ett år senare". Vad blev av det hela? Hur tycker folk idag? Ser man fördelar med det gamla i det nya EU?

 

Jag är ursprungligen est och är frekvent över där. Min bild av vad folk i gemene tycker är att visst är det bättre att vi (ester) är med i EU men livet har blivit väldigt mycket "kallare". Mer okänsligt.. Alla ska klara sig själva och är man inte framåt och "på" så trampas man ner av andra uppåtsträvare. (Detta har sin grund i att öststaterna hade planekonomi innan EU) Ställ frågor även om det..

 

Tänk på att i Baltstaterna ser man fortfarande ämbetspyramiden likadant som på Sovjet tiden. Emedan högsta punkten är inte längre Moskva så är det Bryssel. Man saknar också den sovjetiska kontrollen som allt som oftast såg till att alla var lika "fattiga" .. Idag förgrymmas folk över dessa "nyrika" i högre kretsar som har så mycket deg så de vet inte ens själva. Det finns även mer av synlig korruption.

 

Om du åker över och spelar in, så föreslår jag att knyt vissa kontakter redan ny. Genom e mail t ex. Det är väldigt bra att det finns folk som kan hänvisa till intressanta människor eller grupper. Det är nästan omöjligt att få intressant innehåll i intervijuer om du strövar rakt in o haffar första bästa.. förberedelse min vän..

 

Varva upplägget av dina delar med karthänvisningar, naturbilder och berättarröst. Det ger seriöst utseende och ingjuter förtoende. Annars blir det lätt "Galne Gunnars galet snack på torget"-stilen..

 

Lycka till, det är ett hästjobb ni har gett er in på.. : )))

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tacl för din information. Faktum är att jag känner en i estland som jag kommer att snacka en del med.

Hmm ja förbereldes är A och O helt klart och risken som jag ser det nu är, precis som du varnar för, att intervjuerna kommer att bli lite ytliga.

Vad finns det för sätt att bemöta detta, endast med att försöka få kontakt med folk innan? Kanske kan vara svårt dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

för att undvika "ytlighet" så måste någon med insikt i ämnet uttala sig. Leta på resp lands rikssidor om det finns en EU-informatör. e maila denne och förklara att programmet som du vill spela in är nollbudget och för att skapa intresse för det landet. Det är som honung för dem. Om inte de kan ta emot dig kanske de kan vidarehänvisa dig. Oftast finns det en linslus i ämbetet som gärna diskuterar med dig om sitt land och dess plats i EU.

Om inte det (mot alla försök) skulle gå, kolla med reportrarna hos nån större dagstidning. Reportrarna är också väldigt bra att intervjuera för oftast har de väldigt bra insikt på landets inrikes o utrikes händelser.

Viktigt är att du "smörar" dig till dem. Nämn gärna två ggr hur intresserad du har varit av deras land, hur viktigt du tycker att just de kommer till tals och att medverkande sprider det goda budskapet om nya medlemsländer. Om du lyckas få en person (sakkunnig) från varje land har du ditt i hamn..

 

Ovanstående kontrar du sen mot vad folk på gatan säger. Fråga raka och enkla frågor. Inget typ " Vad tycker du Europas utvigning och omdefinerandet av grundlaget om de fyra pelare innebär för tredje världens handelsutveckling"..

..men det vet du säkert redan...

 

..ha en röd tråd mellan sakkunniga och mannen på gatan..

 

Några tips:

*Hoppas inte att alla du stiger fram till vill prata i kameran. Faktiskt är det runt en av tio som ställer upp..

*Gör klart att det är nollbudget och inget betalas innan du sätter igång med filmandet (hos sakkunniga), vissa älskar byråkrati och kan börja tjafsa utav bara XXXX...

*När du filmar sakkunniga blanda gärna bakgrunder. En i biblan, en i kontoret, en ute i parken (varför inte)..

*Bra sätt att blanda röst är att de intervjuade pratar och berättarrösten pratar (t ex pratar berättarrösten om Estland och därefter säger sakkunnige några ord om landet..) Det har aldrig riktigt funkat med att man hör frågorna ställas..

*Är ni hos sakkunniga försök få tag på nån turistfilm som de har om landet. Har du tur kan du hämta klipp därifrån för dina delar (livar upp scener bra) .. Erbjud dem att de får en kopia av din film som tack..

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Så ja, nu är vi hemma igen efter 10 dagars filmande som nu resulterat i lika många timmars film.

Vi känner att vi fått ut mycket konstruktivt ut av det och tack vare tips här har det blivit än bättre. Nu återstår allt klippningsarbete men när det är klart så ska ni få ta del av resultatet :D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...