Gå till innehåll

ljudet i kameran eller zoom


YMSE

Recommended Posts

Fixade nyligen trådlös mygga. Ska jag köra den på en av kamerans ljudkanaler eller ta in ljudet från myggan på en zoom-ljudupptagare och lägga det som eget spår i redigeringen? Synkar ljudet från myggan och samma ljud som tas upp av kamerans mic, om man har mygga-ljudet in i kameran?

Tips om detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på. Vi var i våras en gäng på 4 personer som filmade en konståkningsuppvisning där ljudet togs upp av en Zoom H2n på 4 kanaler som satt på ett stativ. Zoom H2n tog upp ljudet bättre än videokamerorna vi hade.

 

I Nuendo 6 så synkade jag Zoom ljudet med den färdigredigerande filmen och de gick utan större problem.

 

Med de sagt så beror det på vad du har att jobba med vilken metod som är att föredra. Har du inget bra program för eftersynkning skulle jag spela in ljudet i kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa du kan göra är att noggrant testa de olika varianterna för så bra ljudkvalité som möjligt. När jag en gång kopplade en mikrofon direkt till kameran visade det sig att kameran fortfarande tog upp ljud från den egna inbyggda mikrofonen parallellt med den externa plus att det brusade extremt mycket från sladden jag kopplat det hela med, vilket resulterade i den sämsta ljudupptagning jag någonsin hört. Så nu använder jag en ZOOM vars ljudupptagning jag sedan synkar med videoupptagningen i Adobe Premiere Elements 10, vilket fungerar väldigt bra när man väl vant sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo kamerans mic är helt okay. Det som jag funderar på är om ljudet som tas upp av den, vilket delvis är samma ljud som tas upp av myggan, synkar med varandra utan justeringar i redigeringen. Kamera mic på kanal 2 och myggan på kanal 1..... Eller blir det ingen fördröjning av ljudet från myggan som ju skickas trådlöst till kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...