EzekielMartyr Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Som bekant så är ju film-konsten synonym med att berätta en historia med rörliga bilder. Ett praktexempel på ett bra manus, och bra filmat manus, är den gamla post apokalyps rullen "Le Dernier Combat". Filmen har nämligen inte en enda dialogscen! Och trots det så förstår man handligen helt klart, och man får en bild av hur karaktärerna är, trots att de inte säger något. Filmen är för övrigt riktigt bra. Se den och lär! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Om jag minns filmen rätt så har den en dialogscen. Iofs bara när de båda hälsar på varandra. :) Bra film! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted February 24, 2005 Author Share Posted February 24, 2005 Nja det finns ingen dialogscen i hela filmen faktiskt... Det närmaste vi kommer är en scen där två personer tar lustgas och då uttrycker konstiga läten. Jag tror att tanken är att karaktärerna av någon anledning inte kan prata. :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Nu var det ett tag sen jag såg den men... Jag tror att det är syrgas han tar och viskar sedan fram repliken "Bonjour". Ett konstigt franskt läte. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted February 24, 2005 Author Share Posted February 24, 2005 Det kan stämma, jag tyckte mest det lät som något konstigt läte. :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Hur som helst så är det en mycket bra film som verkligen bevisar att film fungerar utmärkt utan dialog. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Var kan man få tag på manuset? Kan vara bra att ha i lärosyfte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts