Gå till innehåll

Terror på hjul - del 1


Recommended Posts

Ingen?

 

Ni får gärna komma med tips om vad som ska ske härnäst, vi har de två kommande avsnitten klara för oss samt slutet men vägen dit är öppen.

 

/D

 

Kul, nu vill jag se lite terrordåd och ett avsnitt där ni introducerar hjälten om ska stoppa honom.

 

Ska jag säga någon förbättringspunkt så säger jag tempo, det går alltid att höja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det har du rätt i, den här delen är mest till för att introducera karaktären och vad som driver honom. Men tempot ska höjas, helt klart.

 

En hjälte, säger du? En antagonist alltså? Vi diskuterar det just faktiskt men vi har ännu inte kommit på någon riktigt bra karaktär än. Olle är ju vår protagonist, seriens hjälte, åtminstone i sina ögon, så jag vet inte om jag vill ha med en typisk hjälte som är ute efter att stoppa honom, eller, ja, man kan ju göra så antar jag, men man kan kanske låta Olle vinna?

 

Det finns också en tjej, Lisa, som Olle är lite småkär i och som är med i en rullstolsförening, det är tänkt att hon ska vara den som försöker prata förnuft med Olle, inte för att hon vet vad han planerar men hon vet ju att han är radikal.

 

Tack för att du tog dig tid att titta och kommentera!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

En hjälte, säger du? En antagonist alltså? Vi diskuterar det just faktiskt men vi har ännu inte kommit på någon riktigt bra karaktär än. Olle är ju vår protagonist, seriens hjälte, åtminstone i sina ögon, så jag vet inte om jag vill ha med en typisk hjälte som är ute efter att stoppa honom, eller, ja, man kan ju göra så antar jag, men man kan kanske låta Olle vinna?

 

Det finns också en tjej, Lisa, som Olle är lite småkär i och som är med i en rullstolsförening, det är tänkt att hon ska vara den som försöker prata förnuft med Olle, inte för att hon vet vad han planerar men hon vet ju att han är radikal.

 

Och vem är också kär i Lisa, vem är det som koketterar med henne när Olle bistert ser på avstånd? Jo, Helmer. En satans, tennisspelande (trots rullstol) diva som tror han kan ta för sig vad som helst! Tycker Olle. Helmer sätter käppar i hjulet (kanske bokstavligen) på Olles planer också. Medvetet - eller omedvetet. Av blickarna att döma är det högst medvetet... (Helmer heter egentligen något annat i verkligheten)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och vem är också kär i Lisa, vem är det som koketterar med henne när Olle bistert ser på avstånd? Jo, Helmer. En satans, tennisspelande (trots rullstol) diva som tror han kan ta för sig vad som helst! Tycker Olle. Helmer sätter käppar i hjulet (kanske bokstavligen) på Olles planer också. Medvetet - eller omedvetet. Av blickarna att döma är det högst medvetet... (Helmer heter egentligen något annat i verkligheten)

 

Haha. Ja, vi får se :)

 

Men om sanningen ska fram så är jag rätt så ointresserad av att göra renodlad humor, tycker det är intressantare att blanda genrer, tänk er humor blandat med drama blandat med absurda inslag, det är något sånt som jag strävar efter.

 

Men jag gillar absolut tanken om att Olle ska ha en konkurrent om Lisas gunst.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det har du rätt i, den här delen är mest till för att introducera karaktären och vad som driver honom. Men tempot ska höjas, helt klart.

 

En hjälte, säger du? En antagonist alltså? Vi diskuterar det just faktiskt men vi har ännu inte kommit på någon riktigt bra karaktär än. Olle är ju vår protagonist, seriens hjälte, åtminstone i sina ögon, så jag vet inte om jag vill ha med en typisk hjälte som är ute efter att stoppa honom, eller, ja, man kan ju göra så antar jag, men man kan kanske låta Olle vinna?

 

Det finns också en tjej, Lisa, som Olle är lite småkär i och som är med i en rullstolsförening, det är tänkt att hon ska vara den som försöker prata förnuft med Olle, inte för att hon vet vad han planerar men hon vet ju att han är radikal.

 

Tack för att du tog dig tid att titta och kommentera!

 

/D

 

Jag kommer att tänka på First Blood,

Vem är egentligen the good guy? Polischefen eller Rambo, The Man eller The People, i boken finns det ju dessutom en slags Korea vs Vietnam undertext.

 

Bägge gör ju egentligen fel, sheriffen med laglig rätt och Rambo med nån slags moralisk legitimitet.... Fan tror jag sa se om den ikväll om den finns på nettflix.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer att tänka på First Blood,

Vem är egentligen the good guy? Polischefen eller Rambo, The Man eller The People, i boken finns det ju dessutom en slags Korea vs Vietnam undertext.

 

Bägge gör ju egentligen fel, sheriffen med laglig rätt och Rambo med nån slags moralisk legitimitet.... Fan tror jag sa se om den ikväll om den finns på nettflix.

 

Gör så, First blood sparkar stjärt! :)

 

När det gäller idén till ”Terror på hjul” är jag inspirerad av filmer som Fight club, leker med tanken att Olle ska starta upp en terrorcell, och The Baader Meinhof Complex.

 

Men jag är också inspirerad av mitt eget liv, jag jobbar nämligen som personlig assistent och det som Olle berättar om, om hur han vägrades gå på toa på en restaurang, det har hänt en person som jag jobbat för.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

En tanke som jag inte kunde få ur huvudet efter att ha sett om klippet: Jag hade gärna sett lite av Olles monolog/brandtal genom den videokamera som han använda för att spelade in sig själv. Det blev lite för oroligt av att hänga med handkameran mestadels, för mig tog det fokus från hans budskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

En tanke som jag inte kunde få ur huvudet efter att ha sett om klippet: Jag hade gärna sett lite av Olles monolog/brandtal genom den videokamera som han använda för att spelade in sig själv. Det blev lite för oroligt av att hänga med handkameran mestadels, för mig tog det fokus från hans budskap.

 

Hej! Det kommer senare, har jag tänkt, kommer nog bli så att mamman hittar filmen på hans dator och blir ännu mer rädd, så pass att hon funderar på att anmäla honom för polisen.

 

Synd att det skakiga tog fokus, någon annan som också tycker så?

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag upplevde det inte särskilt skakigt för att vara handhållet, snarare nervöst att det vankades runt honom så mycket. Hade varit skönt att få blicken att vila då och då. Men om du lägger in klipp från videokameran på stativet kanske det hjälper (min upplevelse).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att tempot ska vara lite halvsegt, men man skulle kanske kunna höja det lite ( vet att det kan vara jäkligt svårt dock )? Sen tänkte jag också på om ni skulle använda lite filter i post-production, så att filmen blir lite snyggare och mer "filmig".

 

Angående fotot så märkte jag inte av någon direkt skakighet. Inget man stördes av i alla fall!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag upplevde det inte särskilt skakigt för att vara handhållet, snarare nervöst att det vankades runt honom så mycket. Hade varit skönt att få blicken att vila då och då. Men om du lägger in klipp från videokameran på stativet kanske det hjälper (min upplevelse).

 

Det är meningen att det ska vara nervöst och ryckigt, men som sagt, det är ju synd om det slår tillbaks mot mig :) Det är ju så klart inte meningen att det ska stjäla fokus från det som sägs.

 

Men det är sant faktiskt, ryckigt och nervöst, det var mina instruktioner till fotografen, ville ha ett bildspråk som fångade karaktärens sinnestillstånd, lika med musiken, därför den tystnar och kameran slutar röra på sig när man ser mamman 2:38, så att man ska förstå att det är något som har med Olle att göra.

 

Ja, vissa saker kunde säkert gjorts bättre (framför allt köks-scenen på slutet) men det är en utveckling jämfört med ”Mina nötter”, min förra film.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att tempot ska vara lite halvsegt, men man skulle kanske kunna höja det lite ( vet att det kan vara jäkligt svårt dock )? Sen tänkte jag också på om ni skulle använda lite filter i post-production, så att filmen blir lite snyggare och mer "filmig".

 

Angående fotot så märkte jag inte av någon direkt skakighet. Inget man stördes av i alla fall!

 

Jo, det blir nog svårt, det går ju inte komma ifrån att det är en film om en kille som sitter i ett rum och pratar, men jag hoppas att det ska gripa tag ändå, jag menar, det är ju inte så ofta man ser filmer om rullstolsbundna terrorister? :)

 

Apropå att snygga till det, det kan nog också bli svårt, det var några tagningar som blev överexponerade så klipparen har redan gjort allting som han kunnat med det.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...