Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena

Jag är på väg att köpa en ny kamera och budgeten ligger vid ca 20-30k!

Jag filmar och fotar så en DSLR är attraktiv ur den aspekten men det är filmningen som är det viktiga i detta fall.

GH3an är ju intressant men lite "hipster" och så är det lite bökigt med linser kontra Canon.

5D markIII är jag mest inne på just nu, framför allt när Magic Lantern bara blir vildare och vildare!

Men finns det någon bra videokamera i den här prisklassen eller måste man pressa upp pengen?!

Vad hade ni köpt? Jag filmar mycket extremsport men även reklam och dokumentärt och ur den aspekten kanske en DLSR lämpar sig bra?! :)

Postad
Tjena

Jag är på väg att köpa en ny kamera och budgeten ligger vid ca 20-30k!

Jag filmar och fotar så en DSLR är attraktiv ur den aspekten men det är filmningen som är det viktiga i detta fall.

GH3an är ju intressant men lite "hipster" och så är det lite bökigt med linser kontra Canon.

5D markIII är jag mest inne på just nu, framför allt när Magic Lantern bara blir vildare och vildare!

Men finns det någon bra videokamera i den här prisklassen eller måste man pressa upp pengen?!

Vad hade ni köpt? Jag filmar mycket extremsport men även reklam och dokumentärt och ur den aspekten kanske en DLSR lämpar sig bra?! :)

Ha ha, jag reflekterade aldrig över om GH3an är hipster eller inte :)

Jag gick nydligen från Canon till GH3 och har förbokat en Blackmagic Pocket. Tanken är att antingen köpa en Blackmagic MFT eller en Panasonic Videokamera nästa sommar.

Det jag gillar hittills jämfört med Canon är bland annat,

Mindre, bättre och billigare objektiv. Jag får utan problem ner hela objektivparken i fickorna på en vanlig vinterjacka.

Mindre och lättare kamerahus.

Högre bitrate (såklart)

Bättre layout med knappar osv.

Riktig autofocus, använder det nornalt aldrig och har inte en ens testat den på min Canon... Någonsin. Men nu fick jag ett infall att prova och den funkar helt perfekt (bättre än på någon videokamera jag testat typ xm2, konsument handycam, dvcpro, osv). Fast skönast är att köra utan men bara kunna trycka för att focusera om mitt i tagningen.

Annat som är fint är tex displayen som är riktigt kompetent.

Men det bästa är nog priset. För de 30k du kanske kan spendera får du huset plus Panasonics 12-35 och 35-100 som kostar ca 10k styck (de motsvarar ju som bekant 24-70 och 70-200 på ff).

Sen kan jag dela med mig av denna lite ironiskt :)

Postad

Hur långt bort är en cinema då? Hörde rykten om att det var kölistor längre än kinesiska muren...

Den får väl bara ut 24 max 30fps?! Rätt viktigt med 50fps vid idrott om man vill kunna få ut lite slowmotion men det kanske cinemakameran också får?

Postad

Herrejävlar... Sällan sett en mer övertygande samt karismatisk gubbe!

Fan vad jag har ångest, alla videor som jag ser där man jämför 5D mot GH3 så är det ju fasen GH3an som blir bättre, snyggare och skarpare och man läser kommentarer så verkar den lika bli lika bra CCad som 5D! Det känns som en kamera som är för bra för att vara sann

Postad
Hur långt bort är en cinema då? Hörde rykten om att det var kölistor längre än kinesiska muren...

Den får väl bara ut 24 max 30fps?! Rätt viktigt med 50fps vid idrott om man vill kunna få ut lite slowmotion men det kanske cinemakameran också får?

Nä det är klent med 60fps på pocket, tror det gäller Cinema också, rätta mig någon om jag pratar i nattmössan.

Kötiden på Cinema EF ät noll just nu. Pratade med en kille dom beställde från BoH i måndags och får den på måndag.

MFT har precis börjat skickas ut i större volymer.

Pocket släpps Juli.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...