Gå till innehåll

Innanför - Kortfilm, tyck till och kommentera!


monkeyhead

Recommended Posts

Nu när våren snart nått sitt slut, har även de olika folkhögskolorna stängt sina diverse slussar för ansökningar. Jag har alltid velat arbeta med film/teater och har alltså främst sökt in till filmskolor och teaterskolor (folkisar).

 

Eftersom inget i livet är lätt, och konkurrensen hård är det svårt nog att bara få komma till KALLELSE. De kräver oftast arbetsprover och har man inte sysslat med film på kanske 3 år, och plötsligt förväntas pula fram en film på cirka fem minuter, märker man hur ringrostig man faktiskt är.

 

Främst tänker jag på planering. Och utrustning såklart. Med en ful kamera, som har tappats i en sjö (den fungerar, men zoomen är kvaddad och den uppför sig ytterst oförutsägbart) fattade jag tag om ett gäng kamrater och spelade in nedan länkade kortfilm. Vi hade bara två inspelningstillfällen på cirka 6 timmar vardera. Sedan klipptes den hastigt ihop och slungades iväg till diverse skolor, och ja, jag antogs till intervjuer och test i bildligt seende.

 

MEN jag vill ju gärna ha lite reaktioner för det. Har ni 6 minuter till övers, kolla gärna in, kommentera och tyck till.

 

Det hade varit sjukt kul :)

 

Ni hittar den här:

Tack

 

Jacob Nilsson

 

 

innanför bild.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar!

 

- Jag använde mig av ett stativ under vissa scener (parkscenen etc) men valde att köra handhållet i de flesta lägena. Jag håller med om att det skakar onödigt vid många tillfällen och jag skulle använt stativ mer men min tanke var från början att få det kännas skabbigare utan. Men jag förstår och håller med.

 

- Kameran spelade in i full hd och jag redigerade i sony vegas pro 10 . Dessvärre förstod jag inte riktigt hur man fixade ration, trots googlande och multipla försök. Men ja, jag önskar att jag hade en skarpare videokvalitet. Som sagt, jag använde mig bara av det jag hade eftersom jag ville få ihop något att söka med.

 

Visst handlar det inte om resurser och utrustning utan kunskap och kreativt tänkande. Jag har såklart hur mycket som helst att lära och uppskattar all din kritik.

 

Ja, jag sökte redan i helgen skurups folkhögskola (filmlinjen) och det var grymt många sökande. Sedan ska jag upp till Molkom också!

 

Jag håller också tummarna. Och tack för att du tittade :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...