Gå till innehåll

Rå klippa


YMSE

Recommended Posts

Vet inte om rubriken stämmer med det jag menar men.... Filmar med lite olika kameror och format, men ibland blir det väldigt långa sekvenser då kamerorna står uppställda och gör jobbet själva, filerna blir tråkigt stora att lagra. Om jag klipper dom i Elements sparas filerna som ett projekt och original filerna måste likväl finnas kvar. Ska man göra detta i annat program eller göra på annat sätt......? Finns ju säkert någon busenkel förklaring men då man är novis...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill kan du ju klippa upp filerna till kortare klipp och rendera ut på nytt. Du kommer ju förlora kvalitet då dock eftersom du måste komprimera filerna för att få någon skillnad från innan. Om man håller på med video blir det ju dock oundvikligt med stora filer till slut. Jag skulle rekommendera att spara ihop till en extra hårddisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får filer som ibland är timmar långa då jag riggar kameran för djur. Går ju att klippa och sedan ska det väll fungera att exportera under "Arkiv" men det får jag inte till. Däremot går det att via "Dela" göra en exportering till hårddisken och klicka på "använd för exort av AVCHD". Men det känns som om det bara är alternativ där som komprimerar det redan komprimerade AVCHD än mer, M2T och MP4. Läste någon stans att Elements inte stödjer export av AVCHD men det kanske är fel. Rackarns snurrigt det här med alla typer av filer... är lättare med stillbilderna; JPG, TIFF och RAW....

Har en 3tb disk men den fylls snabbt märker jag. Jätte tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...