Tomas film Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Hej! Igen Alla Go pro kamerorna har ju blivit väldigt populära, jag har en som är ett par år gamal. Bildkvaliten är fullt acceptabel förutom på en punkt och jag är nyfiken på om någon kan förklara fenomenet (förekommer även på en massa andra sekvenser på you tube osv) Filmar man en landskapsvy ex. från en bil i röresle eller annat fordon sä ser man att bilden guppar/böljar lite. Är detta fenomen borta på nyare Go Pro eller vad väljer man annars för liten kamera så man slipper detta ? Bästa hälsningar Tomas 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 En gissning är att det kan vara vidvinkeln som ställer till det. Om horisonten är mitt i bild bör den vara en rät linje. Om den är i övre delen halvan blir den konvex och i undre konkav. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolt_jokern Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Rolling shutter? Eller som GutteG sa, distortionen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas film Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 En gissning är att det kan vara vidvinkeln som ställer till det. Om horisonten är mitt i bild bör den vara en rät linje. Om den är i övre delen halvan blir den konvex och i undre konkav. Tack för snabbt svar. Jo att bilden blir konvex respektive konkav är jag införstådd med då kameran har så stor vidvinkel. Det hänger kanske ihop med detta trots allt men ser annorlunda ut då det sker mitt i en bild jämfört i en horisontlinje mvh Tomas 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalamindi Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Talang vs. Kamera, Tror den har är Go Pro i händerna på dem som kan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts