Blixten Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Hej! Jag är rätt ny på det här med film och har fått ett flertal uppdrag att filma bröllop. Det jag vill göra är att ha två - tre kameror och filma med och givetvis kunna få detta i sync sen. Hur gör man? Måste jag tex spela in SMPTE kod på ljudspåren på alla kameror eller kan man få det i sync i redigeringsprogrammet efteråt. Jag är inte intresserad av att spela in ljudet i kamerorna utan detta vill jag göra i min bärbara dator i ProTools. /Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Använd filmklappa eller nåt dyl. och synka ljudspåren med varann. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Precis en klappa eller klappa med handerna! Sen ar det bara till att synca det efterat i redigeringen! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnar_g Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Jag har kört utan klappa och det har funkat bra ändå för mig. Huvudsaken är att du är noga. Jag antar att ljudet på båda kamerorna ändå spelas in och då är det ju bara och kolla på bilden och lyssna på ljudet så du vet ungefär vart du ska börja. Sen stänger du av ljudspåret i redigeringsprogrammet på ena kameran sen lyssnar du till till ljudet av den kameran som inte syns och sen kolla om det stämmer överens. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted February 24, 2005 Share Posted February 24, 2005 Eller lägger du en fin liten klapp så slipper du hålla på att leta! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts