RG1 Postad 20 februari 2013 Postad 20 februari 2013 Hej, ny medlem och även hyfsat ny inom ert område.. Jag vill skaffa en kamera för främst naturfilm med bra ljudupptagning(onkopplingsbar kamera) och en bra optisk zoom. HD är ett krav. Har kikat på blocket och hittat olika kameror men vet inte riktigt vad jag ska fokusera på. Den ska kunna användas även i ett mera seriöst sammanhang och samtidigt vara lättanvänd. Eftersom att det ska bli naturfilm är smidighet en viktig faktor. Bra zoom, HD. Bildstabilisator? Verkar bra men jag örstår inte riktigt den tekniska bakgrunden. Köper gärna begagnat, max 25000 kr. 0 Citera
jag Postad 20 februari 2013 Postad 20 februari 2013 Vad menar du med superzoom? Lång brännvidd eller stort omfång? Kommer du från små/stillbildssfoto så brukar sk superzoomar ha ett brännviddomfång som sträcker sig ca 10 gånger, som tex 18-200, 28-300 etc. En 70-200 optik ger mindre än 3 gånger zoom vilket inte är särskilt stort omfång även om 200mm brännvidd kan vara ok. Med en kamera som har en aps-c sensor och bildutsnittets beskärning ger effekt så skulle nog en 28-300 ge mera om du vill kunna komma närmare inpå. Men som oller skriver finns det många fler frågor att ta hänsyn till. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.