pontusjung Posted February 19, 2013 Posted February 19, 2013 Hej, har läst, läst och läst och blir bara mer och mer förvirrad. Jag är ute efter en systemkamera att filma med då jag också fotar endel. Jag har varit väldigt inriktad på en canon 550D men ju mer jag läser om den här på forumet, ju sämre verkar den vara.. Jag är "enbart" 16 år och har lite, om man kan kalla det erfarenheter, om hur en system kamera fungerar. Så mina fråga är ju då, vad för kamera ska jag satsa på? (en budget på kanske 5-6 tusen, begagnat som nytt) för/nackdelar med att filma med en systemkamera? Jag hade tänkt att filma allt från kortfilmer till "extremsport" Är något oklart så säg till så ska jag försöka formulera mig bättre :) (Har jag postat i fel forum får nu gärna säga till) Tacksam för svar. :) 0 Quote
Jawhns Posted February 21, 2013 Posted February 21, 2013 Jag skulle absolut satsa på en 550, 600 eller 60D som första kamera. Alternativt en begagnad Panasonic GH2 med hack. Tror Scandinavian Photo hade ett begagnat hus för strax över 5500 kr. Tycker dock att systemkameror är ett bra sätt att börja när man vill göra kortfilmer. Man lär sig de grunder som behövs för att göra video. Så klart finns problem med rolling shutter och moiré, men det är ett billigt pris med tanke på det man får. Med rätt verktyg som magic lantern och CineStyle installerat blir det lätt och mer kontrollerbart att jobba med systemkameror. Det huvudproblem som finns är ljud, avsaknaden av det. Men det löser en Rode Mic, eller liknande. I dagens läge går allt att fixa med en iPhone. Det finns också en inre gräns där ett klipp bara kan vara 4GB stort på minneskorten, vilket motsvarar ungefär 12 minuter innan man får avbryta och trycka record igen. Lycka till med filmskapandet :) 0 Quote
StenR Posted February 22, 2013 Posted February 22, 2013 En hack(bar) billig DSLR absolut för kortfilmer. För extremsport så är det väl mindre bra med samma kanske (ej vädertätad, svårt att fokusera osv men det senare går ju att fixa med en billig Samyang fisheye på). 0 Quote
Recommended Posts